۱۴۰۰ مهر ۲۲, پنجشنبه

آیا سازمان «سیا» قصد دارد فشار بر ایران را کاهش دهد؟

الیوت آبرامز، نماینده ویژه وزارت خارجه دولت پیشین ایالات متحده در امور ونزوئلا، می‌گوید که «تحرکات بوروکراتیک» اخیر دولت جو بایدن، که نشانگر «اتخاذ خط مشی ملایم‌تری در قبال تهدیدات ایران» است، کاری «بسیار خطرناک و نامعقول» است.

آبرامز در مقاله‌ای برای وبگاه «نشنال ریویو» می‌نویسد که به نظر می‌رسد سازمان امنیت خارجی آمریکا «سیا»، در قبال افزایش توانایی‌های خود برای مقابله با تهدیدهای چین، در حال کاهش توانایی‌هایش برای مقابله با تهدیدهای ایران است.

به گفته وی، دولت بایدن قصد دارد «مرکز ماموریت ایران» سیا را منحل، و «مدیر افسانه‌ای»اش مایک دی‌اَندریا را بازنشسته کند.یامی که این کار ارسال می‌کند این است که دولت بایدن توجه کمتری به ایران خواهد کرد و رویکرد ملایم‌تری نسبت به آن در پیش خواهد گرفت.

به گفته آبرامز، این دقیقاً «بدترین زمان» برای ارسال چنین پیامی است، چرا که ایران نه تنها مدام «معاهدهٔ اوباما» را نقض می‌کند، بلکه «معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای» را هم زیر پا می‌گذارد، و به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به تاسیسات هسته‌ای خود را نمی‌دهد. به گفته وی، روز به روز روشن‌تر می‌شود که ایران قصد بازگشت به برجام را ندارد.

این مقام سابق آمریکایی می‌گوید که «مشکل جدی‌تر» این است که «پیام ارسالی» شاید «حس دقیقی از سیاستِ ایرانِ دولت بایدن» ارائه دهد. به گفته وی، رفتار رژیم ایران مدام بدتر می‌شود، اما هیچ نشانه‌ای دیده نمی‌شود مبنی بر اینکه دولت بایدن عزمش را جزم کرده باشد تا «گام‌های دشوارتری» برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بردارد.

آبرامز نتیجه می‌گیرد که «ظاهرا اوهام احیای برجام به سختی از بین می‌روند. و به نظر می‌رسد دولت بایدن حاضر است دست به هر کاری بزند تا از این ریسک جلوگیری کند که با اتخاذ مواضع سخت‌گیرانه، باعث مقایسه مواضع خود با موضع «فشار حداکثری» دولت پیشین آمریکا بشود.»