۱۳۹۶ بهمن ۱۹, پنجشنبه

اطلاعیه مطبوعاتی گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا - ابراز حمایت از قیام ایران


در روز چهارشنبه ۷ فوریه، در سی و نهمین سالگرد انقلاب ضد سلطنتی ۱۹۷۹، جلسه ویژه ای در حمایت از قیام ایران در پارلمان اروپا در استراسبورگ برگزار گردید.

ده ها نماینده پارلمان اروپا از گروه های مختلف سیاسی در این جلسه شرکت و درباره تظاهرات سراسری که ایران را تکان داد و به ۱۴۲ شهر و تمامی ۳۱ استان کشور گسترش پیدا کرد، صحبت کردند.


نکات زیر توسط نمایندگان پارلمان اروپا مورد توجه خاصی قرار گرفت:
مردم ایران، بخصوص نسل جوان، کاملا روشن ساختند که صبرشان از حکومت بنیادگرایی اسلامی لبریز شده و خواهان تغییر رژیم می باشند. بسیاری شعار دادند: مرگ بر دیکتاتور، مرگ بر خامنه ای و مرگ بر روحانی.

عکس العمل رژیم ایران، با ۸۰۰۰ دستگیری و حداقل ۱۲ نفر که زیر شکنجه کشته شدند خشونت آمیز بوده است. ده ها تن در خیابان ها به قتل رسیدند. رئیس سازمان زندان ها دستگیری ۵۰۰۰ تظاهر کننده را تایید کرده است. اتحادیه اروپا باید اقدام کند. سکوت نماینده عالی اتحادیه اروپا فدریکا موگرینی و سایر مقامات اتحادیه اروپا غیر قابل قبول می باشد. مردم ایران توقع دارند که اروپا طرف آنها را بگیرد.
ایران شاهد یک دور جدید از اعتراضات در روزهای اول و دوم فوریه بود. وزیر کشور رژیم ایران گفت که روزانه تا۱۵۰ تظاهرات انجام می شود. در بسیاری از شهرها، تظاهرات غیر دولتی و درگیری با نیروهای سرکوبگر رژیم وجود دارد. هر روز اعتصابات و تظاهرات وجود دارد.

اقتصاد در بحران است. بیکاری و افزایش بی سابقه هزینه زندگی به طور خاص مشکل ساز می باشند. ارزش ارز رسمی به بیش از ۱۵ درصد در ماه گذشته سقوط کرده است.

بسیاری از رهبران و مقامات ارشد رژیم از جناح های مختلف درباره نقش اپوزیسیون اصلی، سازمان مجاهدین خلق ایران، در این قیام صحبت کرده اند. وقتی اولین تظاهرات در مشهد در ۲۸ دسامبر شروع شد، نماینده ولی فقیه گفت که مردم در پاسخ به فراخوان مجاهدین که ”رهبرش یک زن است” به خیابان ها آمدند. خبرگزاری فرانسه در ۲ ژانویه گزارش داد که روحانی به پرزیدنت ماکرون تلفن کرد و از او خواست تا علیه یک اپوزیسیون ایرانی مستقر در پاریس اقدام بکند که وی آنها را متهم به تحریک تظاهرات اخیر کرد.... در روز ۹ ژانویه، آیت الله علی خامنه ای، رهبر عالی ( ولی فقیه) گفت که سازمان مجاهدین این قیام را برنامه ریزی کرده بود و معترضین را تهدید به اعدام نمود.

با توجه به نقض آشکار حقوق بشر در ایران و تهدید فوری برای جان دستگیرشدگان، نمایندگان پارلمان اروپا از بیانیه اخیر پرزیدنت منتخب شورای ملی مقاومت ایران، مریم رجوی در شورای اروپا در ۲۴ ژانویه ۲۰۱۸ حمایت کردند که وی از اتحادیه اروپا، دولت های اروپایی و سایر نهاد های بین المللی خواسته بود تا اقدامات موثر و تصمیمات لازم الاجرایی را برای وادار کردن دیکتاتوری حاکم ایران اتخاذ بکنند تا زندانیان قیام بلافاصله آزاد شوند، آزادی بیان و اجتماعات تضمین شود، به سرکوب زنان پایان داده شود و قوانین مربوط به حجاب اجباری را لغو شوند.

هفته گذشته اعدام یک مرد جوانی که هنگام دستگیری فقط ۱۵ ساله بود، یک شوک دیگری بود. نمایندگان اروپایی تاکید کردند که اتحادیه اروپا باید از بستن قرارداد با شرکت های وابسته به سپاه پاسداران و سایر ارگانهای سرکوبگر خودداری کند. به رژیم ایران درباره تحریمات جدید حقوق بشری توسط اروپا باید هشدار داده شود. درباره حقوق بشر در ایران نمی شود سازش کرد یا به بهانه ملاحظات سیاسی یا توافق اتمی به حاشیه گذاشته شود. هر گونه توسعه رابطه با ایران باید به آزادی زندانیان و توقف اعدام ها مشروط بشود.
ژرارد دوپره
رئیس گروه دوستان ایران در پارلمان اروپا
استراسبورگ