۱۳۹۶ آذر ۲۸, سه‌شنبه

۳۰۰۰۰ نفر از ایرانیان با امضای طوماری به سازمان ملل خواستار تحقیق در مورد قتل عام سال ۱۹۸۸ شدند


سایت العرب الیوم- مصر ۲۵/۹/۹۶ : « بیش از ۳۰ هزار نفر از ایرانیان در سنین مختلف یک نامه جمعی خطاب به آنتونیو گوترز دبیر کل سازمان ملل متحد را امضا کردند و خواهان یک تحقیقات مستقل برای قتل عام هزاران زندانی سیاسی در ایران شدند.
امضا کنندگان این طومار به گفته گروه حقیقت ۶۷ ؛ سازمان دهندگان این کمپین برای جمع آوری امضا گیری همگی در داخل ایران هستند.



 گروه حقیقت ۶۷ در یک بیانیه در تاریخ ۱۰ دسامبر ۲۰۱۷ ؛ مصادف با روز جهانی حقوق بشر اعلام کرد که ‌” قتل‌عام ۳۰هزار زندانی سیاسی در سال ۱۳۶۷ در ایران بزرگترین قتل‌عام زندانیان سیاسی از پایان جنگ دوم جهانی به بعد می‌باشد که
اکثر آنها را اعضا و هواداران سازمان مجاهدین خلق ایران تشکیل میدادند“ .

بیانیه می افزاید ”اغلب اعدام شدگان، جوانانی بودند كه فقط بدلیل شركت در تظاهرات مسالمت آمیز خیابانی و یا مطالعه نشریات سیاسی اپوزیسیون زندانی شده و بسیاری از آنها دوران محکومیت خود را به پایان رسانده بودند. زندانیان بطور گروهی اعدام شده و سپس در گورهای جمعی دفن شدند“.
”آمران و عاملان این قتل عام از ابتدای تشکیل جمهوری اسلامی! تا كنون، در بالاترین مناصب قضایی، سیاسی و امنیتی بوده اند. آنها ضمن دفاع از این جنایت علیه بشریت، کماکان به کشتار و اعدام ادامه می‌دهند“.
” ما امضاکنندگان زیر از شما می‌خواهیم كه از طریق ”گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران”، و ”شورای حقوق بشر” و ”مجمع عمومی”، یک ”کمیته مستقل” جهت تحقیق کامل درباره این قتل عام تشكیل دهید، این کمیته موظف خواهد بود تا تمامی مدارك مربوط به این جنایت علیه بشریت، به همراه اسامی آمران و عاملان آن را به منظور برقراری عدالت، جمع آوری كند“.
دبیر کل ملل متحد در آخرین گزارش خودش که به مجمع عمومی ملل متحد ارائه شده است تاکید کرد که دفتر کمیسر عالی حقوق بشر ملل متحد نامه های شکایت زیادی از خانواده های قربانیان دریافت کرده است . آنها از سازمان ملل و بطور خاص از کمیسر عالی حقوق بشر ملل متحد ؛ خواهان تشکیل یک کمیسیون تحقیق در رابطه با قتل عام سال ۱۳۶۷ شده اند .
کمیسر عالی ؛ زید رئد الحسین در روز ۱۰ دسامبر ۲۰۱۷ در همین رابطه گفت ”
من اخیراً حول این موضوع بریف شدم و از دفتر خود خواستم که عمیقتر حول آن تحقیق کند. اما وقتی جنایات قدیمی که ادعا شده چنین ابعاد (بزرگی) دارند، شایان یک پاسخ از طرف سازمان ملل می باشد. اما به طور کلی تر، ما طبعاً برای توقف استفاده از حکم اعدام فعالیت می کنیم، لااقل توقف آن در کشورهایی که کماکان خیلی موافق این حکم می باشند، و ایران یکی از کشورهایی است که روی آن تمرکز می کنیم“