۱۳۹۴ بهمن ۷, چهارشنبه

بحران ولایت‌فقیه، بحران سرنگونی رژیم


 مجری: ”خامنه‌ای در صحبتهای اخیرش گفت: ”اینها همان کسانی هستند که با همه وجود و اخلاص، در میدان حاضرند و خیلی اوقات عقل و فهم و تعقل‌شان از بعضی از بزرگترها خیلی بیشتر است؛ خوب می‌فهمند و تحلیل می‌کنند، خوب مسائل را تشخیص می‌دهند، سینه چاک انقلاب و اسلام هستند.

حالا ما اینها را به‌دلیل این‌که فلان قضیه در فلان جا اتفاق افتاده و آن اتفاق هم اتفاق بدی بوده است، تضعیف کنیم؟
سفارت عربستان که هیچ، سفارت انگلیس را هم که چند سال پیش آن اتفاق در مورد آن افتاد، بنده بدم آمد.“
قای توحیدی، چرا حرفهای خامنه‌ای این‌قدر متناقض است؟
اگر می‌خواهد با وجود فضاحتهایی که در قضیه سفارت‌گیری به بار آورد و محکومیتهای شدیدی که علیه این کارش بود، از سفارت‌گیری عقب‌نشینی و ندامت کند، دیگر چرا از چماقدارها حمایت می‌کند؟
محمدعلی توحیدی:” این ندامت خامنه‌ای و فاصله گرفتن او از موضوع حمله به سفارت عربستان، حادثه بسیار مهمی در رژیم ولایت‌فقیه است.
بسیار مهم است که خامنه‌ای مجبور به ندامت علنی و صریح در تلویزیون رژیم در رابطه با این موضوع شده است.
در حالی‌که این موضوع در همه دنیا مطرح بود و در سطح بین‌المللی، در سطح منطقه و در خود رژیم و داخل ایران یک بحران و مسأله ایجاد کرده بود و به‌رغم این‌که خامنه‌ای، صحبتهای علنی هم داشت، ولی از روز اول تا کنون وارد این موضوع نشد و هیچ اشاره‌یی هم نکرد.
ولی الآن ولی‌فقیه رژیم مجبور می‌شود برای اولین بار، کاری که به دستور خودش و توسط نیروهای خلص خودش –و همچنان که خودش اشاره می‌کند، نه یک‌بار، بلکه چند بار- انجام شده را محکوم کند و از آن فاصله بگیرد.
ین نیروهای خلص، همانها هستند که او گفت” من با این جوانان… می‌نشینم و از دور و نزدیک در جریانشان هستم“ و کلی هم از آنها تعریف و تمجید کرد.
این حادثه بسیار مهمی است. ورود خامنه‌ای به این قضیه، یکی از آن وقایعی است که شدت ضعف این رژیم را در تمامیتش در این مرحله به نحو بی‌سابقه‌ای بارز می‌کند.
بنا بر این، این‌که خامنه‌ای می‌آید اینطوری به نیروهای خلص خودش خنجر می‌زند، کاری در حکم زهر خوردن و در سنخ آن است.
چرا که این چماقداران از روز اول انقلاب دست پرورده بیت خود خمینی و بعد هم خامنه‌ای بودند و نه خمینی و نه خامنه‌ای، هیچ‌کدام حاضر نبودند هیچ‌گاه با اینها کمترین فاصله‌ای بگیرند.
اینها دستوراتشان را مستقیماً از بیت خمینی و خامنه‌ای می‌گرفتند و می‌گیرند.
تمام حملات به نیروهای انقلابی و به مجاهدین توسط این حزب‌اللهی‌ها و چماقدارها که شعار حزب فقط حزب‌الله و رهبر فقط روح الله می‌دادند انجام شد.
اینها دار و دسته‌های خلص بیت ولایت هستند.
اما خامنه‌ای الآن مجبور شده بیاید بگوید که اینها چه در مورد سفارت عربستان و چه در مورد سفارت انگلستان کار غلطی کردند.
وقتی چنین اتفاقی می‌افتد و خامنه‌ای چنین ندامتی می‌کند، مجبور است برای بالانس، شروع به تعریف و تمجید از اینها بکند.
این، حداقل کار برای بالانس چنین ندامت و ضعف مفرطی است.
و مجبور است اینکار را بکند.
البته خود این اجبار هم، بیانگر یک واقعیت دیگر در ماهیت رژیم است.
این، نشان می‌دهد که اگر ‌چه خامنه‌ای در صحنه سیاسی و در تعادل قوای منطقه‌یی و بین‌المللی این‌قدر زانو زده و به این ذلت افتاده، ولی درعین حال در ماهیت و در حرکت این رژیم، در بر همان پاشنه می‌چرخد.
خامنه‌ای، هم‌چنان از نیروهای خلص‌اش تعریف می‌کند و می‌گوید که اینها حتی از خیلی از بزرگان بیشتر می‌فهمند.
منظور او از بزرگان هم اشاره مستقیم به رفسنجانی است که می‌گوید باید زهر بخوریم و دست از این ادعاهای بی‌خود برداریم و
خامنه‌ای می‌خواهد بگوید که اینها می‌فهمند و تشخیص‌شان درست‌تر است.
ین، نشان می‌دهد که او هیچ ظرفیت چرخشی هم ندارد و در، بر همان پاشنه تروریسم و چماقداری می‌چرخد.“
مجری:” ولی بالاخره اصل حرف خامنه‌ای چیست، ندامت از سفارتگیری یا حمایت از چماقدارهایش؟
محمدعلی توحیدی:” اصل بحث و آن چیزی که جدید است، همان ضعف مفرط سیاسی در تعادل‌قوا و وضعیت بسیار وخیم و بحرانی این ولی‌فقیه پوشالی است که از روز اول بود، ولی به‌لحاظ تعادل، بعد از زهر اتمی و شکستن شاخ بمب‌سازی‌اش به چنین ذلتی افتاده است.
این، آن واقعیت جدید و برجسته است؛ این، آن حرف جدید در حرفهای خامنه‌ای است.
اما آن قسمت دیگر حرفهای خامنه‌ای که از چماقدارها حمایت می‌کند، همان بحث ماهیت این رژیم است که قادر به هیچ‌گونه انعطاف جدی نیست.
اگر اخبار مربوط به این موضوع را از ابتدا دنبال کرده باشید دیده‌اید که عربستان گفت” ما بحث‌مان این نیست که از کاری که کردید فقط معذرت بخواهید، شما باید از این سیاست مداخله در منطقه و تروریسم دست بردارید.
در نتیجه، آن حرف دوم خامنه‌ای هم، بر این پایه است که هم‌چنان که گفتم، در بر همان پاشنه می‌چرخد.“
مجری:” خامنه‌ای در صحبت‌هایش می‌گوید:”یک عده‌یی کمین کرده‌اند که با عدم ورود مردم در عرصه انتخابات یا با تحریم انتخابات یا با سست کردن انتخابات، یک مچ‌گیری از نظام جمهوری اسلامی بکنند.
به نهادهای قانونی اهانت نشود. نهاد قانونی، نهاد قانونی است.
نه این‌که اشتباه نمی‌کند اما نباید یک نهاد قانونی را مورد اهانت قرار بدهیم و در انظار و در تبلیغات و در حرفهای خودمان تخفیف کنیم.
این باب اگر باز شد، هرج و مرج خواهد شد.“
می‌بینیم که خامنه‌ای در این صحبت‌هایش، از شورای نگهبان و حذف کاندیداهایی که در انتخابات وارد شدند حمایت می‌کند، ولی در عین‌حال دوباره تکرار کرد که آنهایی هم که مخالف نظام هستند بیایند شرکت کنند و رأی بدهند. تحلیل شما از حرفهای خامنه‌ای در مورد انتخابات چیست؟
محمدعلی توحیدی:” این حرفها، یک روایت دیگر -و حتی شاید گویاتر از ندامت از سفارت‌گیری- بیانگر صورت مسأله سرنگونی ولایت خامنه‌ای است.
چرا که در اولین صحبت جدی‌اش در آستانه انتخابات، به صراحت صحبت از تحریم و خطر تحریم می‌کند.
تحریم حرف کی و سیاست کی است؟
تحریم، سیاست مجاهدین و شورای ملی مقاومت از بیش از 30سال پیش است.
حرف اول خامنه‌ای این است که دشمن در کمین است.
حتی حرفش با باند رقیب و رفسنجانی و روحانی هم این است که اگر قرار باشد با شورای نگهبان و با این رد صلاحیتها در بیافتید، هرج و مرج خواهد شد که یک اشاره صریح به خطر خیزش و قیام است.
او می‌خواهد آنها را برحذر بدارد و بگوید که این وضعیت، خطر برای کل نظام است و هرج و مرجی خواهد شد که هیچ چیزی، نه به شما و نه به ما، نخواهد رسید.
به‌لحاظ سیاسی و عطف به خود موضوع انتخابات هم می‌بینیم که خامنه‌ای بعد از مدتها سکوت و به نعل و میخ زدن یا زدن حرفهای کلی، بالاخره وارد صحنه شد و با یک صراحت خیلی نزدیک به وقاحت، از رد صلاحیت شورای نگهبان دفاع کرد.
خامنه‌ای، اتفاقاً بعد از رد صلاحیتهای فله‌ای و بالای پنجاه و شصت درصدی به صحنه آمد و از آن دفاع کرد.
این نشان می‌دهد که در عین‌حال که رژیم‌اش در گردابی از تحریم، هرج و مرج و خطرهایی که خودش به زبان خودش اقرار می‌کند، قرار دارد، اما هیچ انعطاف و ظرفیتی در داخل خود رژیم حتی برای تحمل نیروهای خودی و خلص و سرسپردگان به ولایت‌اش وجود ندارد.
همه کاندیداهایی که حذف کرده، همه‌شان امضاء دادند و سر سپردند، اما حتی قدرت تحمل آنها را هم ندارد و می‌گوید به شورای نگهبان کاری نداشته باشید، نهاد قانونی است و ایراد نگیرید و… بنابراین، خامنه‌ای تیغ را از رو برای قلع و قمع بسته است، که باز نشان می‌دهد که اصلاً ظرفیت هیچ انعطاف و مانوری در حد همین باند درونی رژیم را هم ندارد.“
مجری:” ولی یادتان هست که خامنه‌ای به‌رغم حمایت‌اش از شورای نگهبان گفت که این نهاد قانونی ممکن است اشتباه بکند؛ آیا منظور او این نیست که با برخی از این رد صلاحیتها مخالف است و موافق این است که آنها به مجلس بیایند؟
محمدعلی توحیدی:” تمام این رد صلاحیتها به دستور خود این دیکتاتور مفلوک بوده است.
آنهایی که می‌خواهند این اوضاع و واقعیت صحنه در مورد رژیم ولایت‌فقیه را نبینند یا نگذارند کسی ببیند این‌طور مطرح می‌کنند که شورای نگهبان کرده است، ولی خامنه‌ای مخالف است.
هرگز این‌طوری نیست؛ خود خامنه‌ای دستورمی‌دهد.

بنابراین من اصلاً فکر نمی‌کنم منظور او این باشد که با رد صلاحیتها مخالف است.

اگر هم می‌گوید که ممکن است شورای نگهبان اشتباه بکند، به‌خاطر این است که دفاع و حمایتش از رد صلاحیتها آن قدر وقیحانه است که می‌خواهد به این صورت در یک حد مینیمم و حداقل بی‌خاصیتی، حفظ ظاهر صحنه را بکند.

به همین خاطر می‌گوید که من نمی‌گویم شورای نگهبان اشتباه نمی‌کند، ولی شما نباید هیچ حرفی بزنید.

این، فقط حفظ ظاهر است.“

مجری: ”ولی من همان شب بعد از صحبتهای خامنه‌ای، در بعضی تفسیرهای تلویزیونهای فارسی زبان شنیدم که تفسیر می‌کردند که حرفهای خامنه‌ای متناقض و گیج کننده است و سر در گمی در آن دیده می‌شود؛ آیا این طور نیست؟

محمدعلی توحیدی:” کسانی که از حرفهای خامنه‌ای احساس گیجی می‌کنند، یا قانونمندیهای دیکتاتوری و استبداد مذهبی ولایت‌فقیه را نمی‌شناسند و مطلقاً بی‌خبرند و کارهای خمینی و خامنه‌ای را در این 30ساله مطالعه و بررسی نکرده‌اند؟

یا اگر از رفتار خامنه‌ای در نمایش‌های انتخاباتی اطلاع دارند و دیده‌اند که حتی یک بار رفسنجانی گفت که از تقلبات به خدا پناه می‌بریم و کروبی یک بار گفت” معلوم نیست چطور شد که آقا مجتبی تو این ستاد و آن ستاد رفت و یک‌مرتبه آراء عوض شد و

عمد دارند که به‌منظور این‌که مردم را گیج کنند، خودشان را در این تفسیرها و تلویزیونهای فارسی زبان به گیجی بزنند و صورت مسأله واقعی و سیاسی انتخابات رژیم را گم بکنند و بپوشانند، گویی که بحثهای فنی تدارکات یا انتخابات معمول است.

خیر، این طور نیست؛ این انتخابات، بحران ولایت‌فقیه و بحران سرنگونی رژیم است.

جنگ و جدال این باندها است.

بحران به‌صورت جدی و در یک مرحله واقعاً بحرانی در تقسیم قدرت و تعادل درونی رژیم وجود دارد.

کما این‌که روز بعد از صحبتهای خامنه‌ای، روحانی که رئیس‌جمهور و سرسپرده خودش است و مأمور امنیتی این رژیم به مدت 30سال بوده است، به صحنه می‌آید و خطاب به خامنه‌ای با مسخرگی و طنز می‌گوید که شما می‌گویید همه در انتخابات شرکت بکنند، پس اقلاً یک کسی باید باشد تا این قضیه رونقی داشته باشد، اگر این جوری است که یک جناح می‌خواهد برود در مجلس بنشیند، از همین مجلس فعلی تشریف ببرند و بشینند و دیگر چرا انتخابات برگزار می‌کنید؛ یعنی این قدر خامنه‌ای، مسأله را لوث کرده است.“

مجری: ”به این ترتیب شما می‌خواهید بگویید که خامنه‌ای همه کاندیداهای باند رقیب را حذف می‌کند، اما خودتان در برنامه‌های گذشته گفتید که نمی‌تواند رفسنجانی را حذف کند؟

محمدعلی توحیدی: ”بله، من باز هم این را می‌گویم.

این‌که خامنه‌ای ضعیف است و توان ندارد و وسط بحرانهایی که رژیم‌اش گرفتار آن است تلوتلو می‌خورد، یک واقعیت و موضوع است که عبارت از واقعیت ضعف خامنه‌ای است؛ اما موضوع و واقعیت دیگر، سیاست خامنه‌ای و برشی است که در کار برداشته است.

برشی که خامنه‌ای در کار برداشته است عبارتست از این‌که همه را کنار بگذارد.

او تیغ را از رو بسته است.

این صحبتها از نظر سیاسی خیلی واضح است.

ولی من باز هم می‌گویم، به نظر من حذف رفسنجانی به‌عنوان کسی که چند دهه در همین خبرگان بوده و در خبرگانی که خامنه‌ای را انتخاب کرده رئیس جلسه بوده است و خودش باعث شده که خامنه‌ای رهبر این دم و دستگاه بشود، کار بسیار سختی است و باید در ته خط حساب این را بکند که کارش چه عواقبی دارد.

در نتیجه، من باز هم می‌گویم که حذف رفسنجانی از کاندیداتوری برای خبرگان، کار بسیار مشکلی است و نمی‌تواند.

این موضوع، قابل مقایسه با موضوع ریاست‌جمهوری نیست.“

مجری: ”بالاخره نظرتان چیست؟ چطور خواهد شد؟

آیا خامنه‌ای با اهرم‌هایی که در دست دارد به سمت حذف کامل باند رقیب می‌رود؟

می‌بینیم که جنتی می‌گوید از هیچ فشاری تحت تأثیر قرار نمی‌گیریم، هر کس که صلاحیت ندارد را رد می‌کنیم. مگر با پشت گرمی خامنه‌ای نیست که جنتی چنین حرفی می‌زند؟

محمدعلی توحیدی‌:” جنتی به دستور خامنه‌ای این حرف را می‌زند.

تا آنجایی که به بیان این حرف و این سیاست برمی‌گردد خامنه‌ای به او می‌گوید: ”این حرف را بزن“ ؛ اما ولی‌فقیه به‌خاطر تضادهایی که با آن مواجه است و به‌خاطرحفظ دم و دستگاهش در مقابل آن دشمن در کمین نشسته (که اشاره کرد) و خطری که کل نظامش را احاطه کرده است، یک جاهایی به همین جنتی هم خنجر می‌زند.

کما این‌که مگر به آن دلواپسان مجلس که به‌خاطر برجام جلوی مجلس شبانه روز می‌رفتند می‌خوابیدند و تحصن کرده بودند و شریعتمداری نماینده خامنه‌ای برایشان سخنرانی می‌کرد خنجر نزد؟

آنها، در وسط مذاکرات آنجا علیه تصویب برجام به تحصن نشسته بودند، بعد از دفتر خامنه‌ای مرتب به مجلس تلفن می‌زدند که برجام را زود تصویب کنید.

بعد هم در مجلس شروع کردند به گریه کردن و داد و بیداد که چرا اینطوری شد.

خودش دستور داده بود تحصن کنند، ولی سر بزنگاه از دفترش تلفن می‌زد که زود تصویب کنید تا قضیه پی کارش برود.

بنابراین ممکن است آخرش این جنتی را قال بگذارد، یعنی اهرم‌های قدرت دستش هست، ولی یک ملاحظه‌ای هم برای کل سرنوشت رژیم دارد.

چون او مدار خودش را در جریان این انتخابات، با دشمن اصلی که گفت در کمین است بسته است.

او بحث تحریم و خطر هرج و مرج را کرد و مدار خودش را با این تهدید بسته است