۱۴۰۱ مهر ۱۹, سه‌شنبه

اعتراض در ایران ادامه دارد؛ هشدار عفو بین‌الملل درباره سرکوب در سنندج

 

براساس ویدئویی که ازاعتراضات شهر کازرون دراستان فارس منتشر شده، اعتراضات شبانه در این شهر در شامگاه دوشنبه ۱۸ مهر نیز در فضایی ملتهب ادامه یافت.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت اعلام کرد، در جریان اعتصاب اعتراضی کارکنان پتروشیمی بوشهر در منطقه عسلویه در روز دوشنبه ۱۸ مهر، شماری از معترضان بازداشت شدند که تا کنون اسامی دست‌کم ۱۱ تن از آنان مشخص شده است.

کانون حقوق بشر ایران هویت یکی دیگر از کشته‌شدگان اعتراضات روز شنبه ۱۶ مهر را احمد شکراللهی اعلام کرد. بر اساس اعلام این کانون، احمد شکراللهی ۲۴ ساله در یکی از محله‌های اصفهان «با موتور در حال انتقال مادرش به بیمارستان شریعتی بوده است که به‌خاطر اعتراض به ممانعت و بستن مسیر توسط بسیجی‌ها با شلیک مستقیم و نزدیک دو گلوله به سینه و قلبش در آغوش مادرش جان سپرد».

اعتصاب کارگران پالایشگاه نفت آبادان

کارگران پالایشگاه نفت آبادان روز سه‌شنبه دست از کار کشیدند و تجمع کردند. اعتصابات کارگران و کارکنان نفت و پتروشیمی از دیروز در بوشهر و آبادان شروع شد.

اعتصاب در پتروشیمی آبادان

کارگران پروژه‌ای شاغل در پتروشیمی آبادان از ساعات اولیه صبح سه‌شنبه اعتصاب کردند و مقابل گیت ۱۴ پتروشیمی آبادان تجمع کرده‌اند.

هم‌زمان شورایی با عنوان «شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت» از همه کارگران نفت اعم از پروژه‌ای و رسمی و قراردادی و… خواست در همبستگی با اعتراضات مردم به اعتصابات بپیوندند.

یک هفته پس از آن که پاریس بررسی گزارش‌ها از بازداشت یک فرانسوی دیگر در ایران را آغاز کرد، کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، حضور پنج فرانسوی زندانی در ایران را تایید کرد و از تحریم‌های قریب‌الوقوع علیه جمهوری اسلامی خبر داد.

به گفته وزیر خارجه فرانسه، تحریم‌ها علیه ایران در جلسه روز دوشنبه آینده شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا به تصویب خواهد رسید و اواسط هفته آینده نیز در شورای اتحادیه اروپا به تصویب می‌رسد.

خانم کولونا روز سه‌شنبه، ۱۹ مهر، در گفت‌وگو با رادیو فرانس‌انتر گفت: «امروز بعدازظهر از وزیر خارجه ایران یک بار دیگر آزادی فوری همه هموطنان‌مان را که در ایرانی زندانی هستند، خواهم خواست. در حال حاضر پنج نفر هستند.»

آتش‌زدن دفتر امام جمعه فولادشهر

بر اساس گزارش شهروندان، در ساعات اولیه بامداد سه‌شنبه، ١٩ مهر، معترضان در فولادشهر اصفهان دفتر امام جمعه این شهر را با پرتاب کوکتل مولوتوف به آتش کشیدند.

بیانیه مدیر اجرایی یونیسف

مدیر اجرایی یونیسف خواستار حفاظت از کودکان و نوجوانان در جریان اعتراضات سراسری در ایران شد.

کاترین راسل، مدیر اجرایی صندوق کودکان سازمان ملل متحد، روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای در مورد کشته‌ و زخمی شدن و بازداشت کودکان و نوجوانان در جریان ناآرامی‌های عمومی در ایران اظهار نگرانی شدید کرد و افزود: «علاوه بر تلفات گزارش‌شده، بسیاری از کودکان شاهد خشونت در خیابان‌ها یا از طریق پخش رسانه‌ها بوده‌اند که می‌تواند تأثیر طولانی‌مدتی بر آن‌ها بگذارد.»

مدیر اجرایی یونیسف در این بیانیه خواستار حفاظت از همه کودکان در برابر هر گونه خشونت و آسیب از جمله در درگیری‌ها و رخدادهای سیاسی شد و تأکید کرد: «ما پیام دبیرکل یونیسف به مقامات را تکرار می کنیم که از استفاده از خشونت غیرضروری یا نامتناسب خودداری کنند.»

این ویدئو که وب‌سایت حقوق بشری «هه‌نگاو» از درگیری‌های شامگاه دوشنبه ۱۸ مهر در سنندج منتشر کرده، مأموران امنیتی را در حال تیراندازی مستقیم به سمت خانه‌های شهروندان در شهرک نایسر سنندج نشان می‌دهد.

شبکه محلی «ای‌بی‌سی نیوز» در ایالات متحده گزارشی را پخش کرد درباره نقاشی دیوارهای یک خانه در سان‌فرانسیسکو که صاحب آن تلاش دارد از این طریق در مورد اعتراضات سراسریِ «زن، زندگی، آزادی» در ایران اطلاع‌رسانی کند.