۱۳۹۶ دی ۱۴, پنجشنبه

حمایت های گسترده بین المللی در هشتمین روز قیام مردم ایران همچنان ادامه دارد.

حمایت های گسترده بین المللی در هشتمین روز قیام مردم ایران همچنان ادامه دارد.
نایب رئیس پارلمان اروپا از جمهوری چک و مسئول امور حقوق بشر در هیأت رئیسه پارلمان اروپا طی اطلاعیه یی در حمایت از قیام مردم ایران اعلام کرد: مردم ایران در تظاهرات خود در شهرهای مختلف در سراسر ایران خواستار به زیر کشیدن دیکتاتور، آزادی زندانیان سیاسی و آزادی شده اند. به خاطر مداخلات نامناسب مقامات رژیم ایران منجر به مجروح و کشته شدن تعداد زیادی از معترضین شد. به گفته سازمان مجاهدین خلق ایران، بیش از هزار تن از معترضین دستگیر شده اند.



نایب رئیس پارلمان اروپا با اشاره به قطع خطوط ارتباطی و اینترنتی ومسدود کردن شبکه های اجتاعی توسط رژیم آخوندی گفت: «من تمام خشونت های رژیم ایران در روزهای اخیر علیه شهروندان را محکوم می کنم. همکاران من در پارلمان اروپا مدتهاست که در حال تلاش برای یک ایران آزاد و و مبتنی بر جدایی دین از دولت هستیم و از خانم مریم رجوی در راس اپوزیسیون دموکراتیک ایران حمایت می کنیم».

ائتلاف ملی نیروهای انقلاب و اپوزیسیون سوریه طی بیانیه یی در حمایت از قیام مردم ایران اعلام کرد: ما از مردم ایران در مقابله با رژیم آخوندی برای مطالبه حق آزادی و کرامت شان، حمایت میکنیم.
نقش رژیم ایران در منطقه و در سوریه ایجاد درگیریها و جنگ افزوزی و حمایت از شبه نظامیان و گروههای مرگ است.

گروهی از روشنفکران، نویسندگان و شخصیت های سوری طی بیانیه یی در همبستگی با قیام مردم ایران اعلام کردند:‌ ما امروز در کنار آزادگانی ایستاده‌ایم که در تظاهراتی گسترده به خیابانها ریختند و شعارهای «آزادی» سر داده و به آزادی نسل جدید و خروج از زندانهای رژیم ولایت فقیه و پاسداران انقلاب شبه نظامی فراخواندند. ما در کنار روح انقلابی بپاخواسته علیه استبداد می‌ایستیم و مشتاق آینده‌ای مشترک مبتنی بر عدالت و برادری و کرامت و پیشرفت و قانون و حقوق بشر با کلیه خلقهای منطقه و جهان هستیم.

کمیته مسلمانان فرانسه علیه افراط گرایی و نقض حقوق بشر در همبستگی با قیام مردم ایران اعلام کرد: ما می بینیم که تمام حقوق مردم ایران از جمله احترام به حقوق بشر، فرصت های برابر، احترام به زنان، آزادی بیان، عدالت نقض شده است و رژیم ایران در سال های اخیر منشا تمام اِشکال افراط گرایی و تروریسم است .
کمیته مسلمانان فرانسه علیه افراط گرایی و حقوق بشر، رئیس جمهور، دولت فرانسه و تمامی مردم فرانسه میخواهد از توان خود استفاده کنند که حقوق بشر مشخصا حق تظاهرات درایران مورد احترام قرار بگیرد و اعدامها درایران که مریم رجوی، رئیس جمهور منتخب مقاومت ایران، آن ها را افشا کرده، متوقف شود

خانم آنتیا مک اینتایر، نماینده پارلمان اروپا و نایب رئیس حزب محافظه کار انگلستان، در همبستگی با قیام مردم ایران اعلام کرد:‌ من به مردم شجاع ایران که برای آزادی و دمکراسی تظاهرات میکنند درود می فرستم. اتحادیه اروپا باید سرکوب بیرحمانه رژیم را محکوم کند و از فراخوان های مریم رجوی برای یک تغییر دمکراتیک و تحقق یک ایران آزاد حمایت کند.

خانم هیلده واتمنز نماینده پارلمان اروپا از بلژیک و خانم ماریانا پتیر نماینده پارلمان اروپا از کروآسی از قیام مردم ایران حمایت کردند. اعلام کرد: هیلده واتمنز نوشت:‌من درباره قیام در ایران و سرکوب رژیم نگران هستم. اروپا نباید ساکت باشد. ایرانیان حق اعتراض دارند! حقوق بشر باید همیشه محترم شمرده شود.

ماریانا پتیر نیز نوشت: بنا طبق اطلاعاتی که شبکه داخل کشور سازمان مجاهدین ارائه کرده، بیش از ۳۰ تن از معترضان توسط نیروهای سرکوبگر رژیم کشته شده اند و منابع حکومت ایران از صدها دستگیری خبر داده اند.

سخنگوی آنتونیو گوترز دبیرکل ملل متحد روز ۱۳ دی، اعلام کرد: «دبیرکل (سازمان ملل) با نگرانی تازه‌ترین تحولات در ایران... را دنبال می‌کند. او به‌خاطر از دست‌رفتن جان‌ها در اعتراضات، متأسف است. (دبیرکل ملل متحد) خواهان احترام به حقوق آزادی تجمع و آزادی بیان است و این‌که تمامی تظاهرات به‌طور مسالمت‌آمیز صورت گیرد. باید از خشونت پرهیز شود».

سناتور دموکرات الیزابت وارن در همبستگی با تظاهرات مردم ایران نوشت: «من از حق مردم ایران برای اعتراض مسالمت‌آمیز حمایت می‌کنم. مردم ایران شایستة حکومتی هستند که به حقوق بشر آنها احترام بگذارد و برای پاسخ‌دادن به نارضایتی‌های آنها کار کند».

انجمن به قابیل دست نزنید، مخالف حکم اعدام در ایتالیا اعلام کرد:‌ ما از دولت ایتالیا میخواهد که سریعا برای حفاظت از آزادی تظاهرات و نیز برای حفظ جان دستگیرشدگان که ریسک اعدام وجود دارد دخالت کند.
این انجمن مدافع حقوق بشر در پیام خود افزود:‌تا کنون ایتالیا، اروپا و بخش بزرگی از غرب مسئول سر پا ماندن این رژیم بوده اند، و از اینکه موضوع احترام به حقوق بشر را در دیالوگ با ایران در اولویت خود قراردهند، پرهیز کرده اند
زمان تغییر استراتژی است، برای متعهد شدن در رابطه با حقوق بشر و حقوق مدنی، باید از نیروی سازمان یافته اپوزیسیون رژیم مذهبی که بویژه توسط شورای ملی مقاومت ایران ( آلترناتیو این رژیم ) نمایندگی می شود، حمایت کرد.

خانم الس وان هوف، نماینده پارلمان بلژیک از حزب دمکرات مسیحی در حمایت از قیام اعلام کرد:
حمایت قوی من برای مردم شجاع در ایران که این روز ها در خیابان ها جان شان را به خطر می اندازند تا کشورشان را آزاد کنند. زنان نقش بزرگی در رهبری بازی میکنند. بلژیک و اتحادیه اروپا باید از ایران حمایت کند.

لارش ارنه استکس انگ نماینده پارلمان سوئد از حزب مدرات خواستار پایان گرفتن سرکوب تظاهرات مرم ایران و به شهادت رساندن جوانان قیام شد و گفت:‌ .باید یک حمایت بین المللی از تظاهرات کنندگان در شورای امنیت سازمان ملل انجام گیرد .من خوشحالم که تعدادی از وزرای خارجه کشورها این اعمال را محکوم کردند،من به عنوان نماینده پارلمان سوئد امیدوارم که جهان متحد در مقابل این اعمال بایستد و آن را محکوم کند
من آرزوی ایرانی آزاد را دارم.

سناتور بنی سندرز مستقل و کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ در همبستگی با تظاهرات مردم ایران اعلام کرد:‌این حق همه مردم است تا مخالفت علیه دولتشان را بتوانند ابراز کنند.
دولت ایران باید این حق را محترم بشمارد و به صداهای هزاران ایرانی که در سراسر ایران برای فرصتها و آینده یی بهتر تظاهرات می کنند توجه کند.

یان زهرادیل نماینده پارلمان اروپا از جمهوری چک و پرزیدنت اتحادیه محافظه کاران و رفرمیست ها در اروپا در پیام خود نوشت:‌ قیام مردمی رو به رشد علیه دیکتاتوری فاسد در ایران. ولی اتحادیه اروپا، فدریکا موگرینی و سرویس های خارجی اتحادیه اروپا ساکت بوده اند. چرا؟ برای آزادی ایران سخن بگویید!