۱۳۹۵ خرداد ۳۱, دوشنبه

فرزندان تحصيل كرده سربار پدرها شدند

خبرگزاري تسنيم(رژيم) ۳۰/۳/۹۵ : يحيي آل اسحاق اقتصاددان يكي از ريشه هاي اصلي معضل بيكاري را تخصيص غلط منابع دانست و با اعلام اينكه منابع بانك ها قفل شده، الگوهاي بكار گرفته شده در اقتصاد در سي و چند سال اخير را يكي از عوامل ركود و بيكاري ارزيابي كرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري تسنيم ، صحبت از بيكاري كه به ميان مي آيد، درد آشناي اكثر خانواده ها است. مهم ترين معضل فعلي كشور در بخش اشتغال و بازار كار؛ بيكاري فارغ التحصيلان دانشگاهي است كه عموماً نرخ بيكاري دو برابري نسبت به ديگران دارند. فارغ التحصيلاني كه پس از فراغت از تحصيل و آماده شدن براي ورود به عرصه كار و توليد با مشكلات جدي مواجه مي شوند. در شرايط فعلي، مسائل مربوط به بيكاري تقريباً در تمامي رشته هاي دانشگاهي حتي در مهندسي و پزشكي نيز ديده مي شود.
تسنيم: تعداد بيكاران با محاسبه 2ساعت كار در هفته به عنوان شغل در حال حاضر چه ميزان است؟
آل اسحاق : با اين ميزان محاسبه تعداد بيكاران در حال حاضر7 ميليون است. نوع تركيب بيكاران را فارغ التحصيلان تشكيل مي دهد. با توجه به هزينه هايي كه نظام كرده است در حال حاضر نرخ بيكاري فاجعه است. يكي از چالش هاي اساسي كشور وجود 7 تا 8 ميليون جمعيت بيكار است كه قريب به اكثريت آنان تحصيلكرده هستند بنابراين بايد توجه ويژه اي را به اين امر داشته باشيم و براي آن راهكار بينديشيم.
در حال حاضر هزينه هاي زندگي در جامعه با قدرت خريد مردم همراه نيست. چالش اصلي اقتصاد كشور مسئله معيشت مردم است كه رهبري، دولت و مجلس هم قبول دارند. امروزه با بيكاري جوانان مشكلات خانواده ها دو چندان شده است. اگر يك پدر كشاورز با زحمت هزينه دانشگاه فرزندش را تأمين كرد به اميد آنكه روزي كسب درآمد كند و بتواند روزگار بگذراند. امروز همان جوان سربارپدر شده است. آمار بيكاري بيشتر از اين تعداد است چرا كه كساني را كه هفته اي تنها يك ساعت كار مي كنند شاغل محسوب مي كنند. بعد از بيكاري معيشت عمده ترين مشكل مردم است. متأسفانه قدرت خريد مردم پايين آمده و طبقات متوسط رو به پايين قدرت خريدشان با توجه به تورم و تأمين كالاي مورد نياز معيشت قابل تطبيق نيست. اما با اين اوصاف مشكلات اقتصادي كوتاه مدت حل نمي شود، برنامه ريزي براي سياست كوتاه مدت است اما براي اقتصاد بلندمدت است. تا زماني كه مسئولان جايگاه اقتصاد را به خوبي درك نكنند اين مشكلات ادامه دارد