۱۳۹۵ خرداد ۱۳, پنجشنبه

شاهين دادخواه: قاتلان كارشناسان هسته اي ايران هيچگاه دستگير نشدن

سايت صداي آمريكا ۱۱/۳/۹۵  شاهين دادخواه، مشاور پيشين شوراي عالي امنيت ملي ايران در دوره رياست جمهوري محمد خاتمي و كارشناس پيشين مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام، ۵ سال پس از آخرين عمليات ترور عليه كارشناسان هسته‌اي ايران، ادعاي نهادهاي امنيتي جمهوري اسلامي مبني بر دستگيري عاملان ترورها را رد كرد.



آقاي دادخواه كه سابقه چندين سال فعاليت در وزارت اطلاعات ايران و پس از آن حضور در مذاكرات هسته اي در دوره مسئوليت حسن روحاني در مذاكرات را دارد، در گفت و گو با برنامه "صفحه آخر" صداي آمريكا به عملكرد ضعيف وزارت اطلاعات در حفاظت از كارشناسان هسته اي ايران پرداخت و گفت كه مديراني چون رضوي و تدين در وزارت اطلاعات كه از ياران سعيد مرتضوي و حيدر مصلحي بودند اين وزارتخانه را به يك بنگاه باج گيري تبديل كرده بودند.
او كه خود در سال ۸۹ به اتهام "همكاري با دول متخاصم" و‌ "اجتماع و تباني عليه نظام بازداشت" و تا سال ۹۴ در زندان به سر مي برد، طي نامه‌هايي از زندان به انتقاد از دستگاه اطلاعاتي ايران پرداخت.
به گفته او وزارت اطلاعات از كارشناسان باتجربه خالي شد. او اضافه كرد، تعجب ندارد كه آقاي رضوي و دوستان همفكر او حتي از يافتن مجيد فشي ناتوان بودند و اگر دوستش او را لو نداده بود او حالا مثل قاتلان ديگر كارشناسان هسته‌اي كشته شده، در خيابان مي‌گشت و سيستم اطلاعاتي را به سخره مي‌گرفت.
او تاكيد كرد: "هيچيك از قاتلان شهداي هسته‌اي دستگير نشدند. افرادي هم كه به عنوان جاسوس اسرائيل زنداني بودند و ما آنها را مي‌ديديم، آدم‌هاي بدبختي بودند. ولي وزارت اطلاعات براي اين كه بعضي از مسائلش را توجيه كند، پروژه‌اي را استارت زد به نام جاسوس سازي، كه هر كسي كوچكترين اشتباهي كرده بود به عنوان جاسوس اسرائيل يا آمريكا دستگير كرد. هيچيك از افرادي كه در ترور شهداي هسته‌اي دست داشتند دستگير نشدند."
اين مشاور سابق شوراي عالي امنيت ملي در اين باره گفت كه مجيد فشي كه دستگير و اعدام شد، نقش چنداني در قتل آقاي علي محمدي نداشت. دوستش او را در كنسولگري ايران در استانبول لو داد و مجيد فشي با اطلاعاتي كه دوستش به كنسولگري داد دستگير شد نه با مهارت وزارت اطلاعات دولت احمدي نژاد.
او البته اضافه كرد كه مجيد فشي نيز فرد اصلي در قتل علي محمدي نبود. آقاي دادخواه برنامه اعترافات مجيد فشي كه از صدا و سيما پخش شد را عوامفريبانه خواند و گفت كه او مأمور بود ولي همه چيز را نمي‌دانست.
اين مشاور سابق شوراي عالي امنيت ملي ايران توضيح داد: "حفاظت دانشمندان هسته‌اي برعهده وزارت اطلاعات است و اين وزارت بايد در اين موارد پاسخگو باشد، نه اين كه فقط بگويد آمريكا يا اسرائيل دانشمند ما را ترور كردند. هيچ سندي هم در اين زمينه وجود ندارد تا چنين ادعايي ثابت شود."
اشاره آقاي دادخواه به كشته شدن چهار كارشناس هسته اي ايران در ترورهاي جداگانه كه از سال ۱۳۸۸ صورت گرفت و اعلام دستگيري متهمان آنها، بود.
مسعود علي‌محمدي، داريوش رضائي، مجيد شهرياري و مصطفي احمدي روشن چهار كارشناس هسته‌اي ايران هستند كه در عمليات جداگانه در ايران ترور شده اند. دستگاه هاي اطلاعاتي و امنيتي ايران، اسرائيل و آمريكا را مسئول ترور آنها معرفي كرد.
روز بيستم دي‌ ۱۳۹۰ وزارت اطلاعات ايران با انتشار اطلاعيه‌اي اعلام كرد كه "با انهدام يك شبكه از جاسوسان و تروريست‌هاي وابسته به اسرائيل، عوامل اصلي ترور مسعود علي‌محمدي استاد فيزيك دانشگاه تهران به دام افتاده‌اند."
پيش از آن نيز شخصي به نام "جمالي فشي" در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامي تهران به اتهام ترور علي‌محمدي محاكمه و به اعدام محكوم شده بود.
مقامات قضائي ادعا كردند كه فشي در برابر دريافت ۱۲۰ هزار دلار از ماموران امنيتي اسرائيل حاضر به همكاري با آنها شده است، هر چند آقاي دادخواه معتقد از كه مجيد جمالي فشي مهره اصلي ترور مسعود علي محمدي نبود و اعترافات او كه از تلويزيون ايران پخش شد ارزش چنداني نداشت