۱۳۹۵ خرداد ۱۳, پنجشنبه

انتقاد دولت آلمان از شلاق‌زدن دانشجويان در ايران


سايت هرانا ۱۱/۳/۹۵  مسئول امور حقوق‌بشر در دولت آلمان از شلاق زدن دانشجويان در ايران به شدت انتقاد كرد و آن را رفتاري“غيرانساني و ظالمانه ”از سوي دستگاه قضايي اين كشور خواند. اين دانشجويان فارغ‌التحصيلي خود را جشن گرفته بودند.

به زارش خبرگزاري هرانا به نقل از دويچه وله، هفته گذشته دادستان قزوين اعلام كرد ۳۵ جوان به جرم شركت در يك مهماني شبانه در باغي در اطراف شهر قزوين بازداشت شده و بلافاصله با ۹۹ ضربه شلاق مجازات شدند.
اسماعيل صادقي نياركي، دادستان عمومي و انقلاب قزوين، جرم اين جوانها را “هنجارشكني ”ناميده و گفته حكم ۹۹ ضربه شلاق براي تمام اين افراد يك روز بعد از دستگيري آنها اجرا شده تا به گفته او “درس عبرتي باشد براي افرادي كه مبادرت به هنجارشكني مي‌كنند ”.
“بربل كوفلر ”مسئول امور حقوق‌بشر در دولت آلمان رو دوشنبه (۳۰ مه/ ۱۰ خرداد) اين رفتار مقامهاي قضايي ايران با جوانان ايران را “غيرانساني و ظالمانه ”خواند و از آن انتقاد كرد.
خانم كوفلر گفت، به‌دليل سرعت عمل قوه قضاييه در محاكمه و مجازات اين ۳۵ جوان، ترديد جدي وجود دارد كه قانون و حقوق اساسي اين جوانان در اين محاكمه رعايت شده باشد.
دانشجويايي كه دادستاني قزوين آنها را جلب و مجازات كرده، به‌طور دسته‌جمعي پايان دوره تحصيلي خود را جشن گرفته بودند. در اثناي اين جشن و شادماني، همه آنها بازداشت و به ۹۹ ضربه شلاق محكوم مي‌شوند. اين حكم بلافاصله و همانجا به اجرا گذاشته مي‌شود.
اسماعيل صادقي نياركي، دادستان عمومي و انقلاب قزوين ادعا كرده كه دانشجويان شركت‌كننده در جشن “نيمه عريان ”بودند، “مشروبات الكلي ”مصرف كرده و “رفتار منافي عفت ”داشته‌اند