۱۴۰۲ شهریور ۳۱, جمعه

بولتون: پول دادن به ایران برای آزادی گروگان‌ها، تروریست‌ها را به گروگان‌گیری تشویق می‌کند

مشاورپیشین امنیت ملی آمریکابایران‌اینترنشنال گفتاقدام دولت بایدن دردادن پول بایران درازای آزاد کردن گروگانها،سابقه‌ای بسیاروحشتناک بجا میگذارد،زیرابااینکار گروه‌ های تروریستی وکشورهای دیگرنیزتشویق میشوند برای رسیدن باهداف مورد نظر خود گروگان‌گیری کنند.

جان بولتون خاطرنشان کرد دولت آمریکا باید به جای پاداش دادن به گروگان‌گیرها، از دیپلماسی موثر و قوه قهریه استفاده کند.

او با اشاره به سفر هیات جمهوری اسلامی به نیویورک برای حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: ابراهیم رئیسی در حالی مانند سران یکی از کشورهای عادی جهان به آمریکا سفر کرد که ایالات‌متحده برای آزاد کردن گروگان‌هایش به حکومت ایران شش میلیارد دلار پول پرداخته بود.

او افزود: طنز تلخ این است که رئیسی در آمریکا پشت تریبون سازمان ملل تهدید کرد که حکومت ایران از کسانی که در کشته شدن قاسم سلیمانی نقش داشته‌اند انتقام خواهد گرفت. در حالی که حکومت ایران در حال دهن‌کجی کردن به آمریکا است، دولت بایدن دارد ضعف نشان می‌دهد.

بولتون تلاش‌های غرب برای احیای برجام را «اشتباهی بزرگ» خواند و گفت وقتی به رژیمی که در گذشته قصد استراتژیک خود را برای رسیدن به سلاح هسته‌ای نشان داده، اجازه غنی‌سازی داده می‌شود، داشتن یک برنامه تسلیحاتی سری را برای آن تضمین کرده‌ایم.

مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا هشدار داد ادامه تعامل با ایران برای احیای برجام همچنین به کشورهای منطقه این پیام را می‌دهد که آنها نیز می‌توانند به دنبال سلاح هسته‌ای باشند.

روز دوشنبه ۲۷ شهریور، پنج زندانی آمریکایی در ایران پس از آزاد شدن به قطر منتقل شدند. رویترز به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد قطر به ایران و آمریکا اطلاع داده که حدود شش میلیارد دلار پول آزاد شده ایران از سوییس به قطر منتقل شده است.

به گفته این منبع آگاه، پس از اینکه واریز وجوه آزاد شده تهران به حساب‌هایی در قطر به آمریکا و ایران اعلام شد، هواپیمای قطری برای انتقال زندانیان آمریکایی در ایران در حالت آماده باش قرار گرفت.

آزادی زندانیان آمریکایی همزمان با ورود ابراهیم رئیسی به نیویورک انجام شده است. رئیسی در نیویورک آزادی پنج شهروند زندانی آمریکایی در ایران را اقدامی بشردوستانه خواند و افزود چنین اقدام‌هایی بین دو کشور در آینده می‌تواند تکرار شود.

حدود یک ماه پیش، رسانه‌ها از دستیابی تهران و واشینگتن به توافق در زمینه تبادل زندانیان و دسترسی ایران به شش میلیارد دلار از ارزهای بلوکه‌شده‌اش در کره جنوبی خبر دادند.

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی توافق تبادل زندانیان را اولین گام به سوی مذاکرات تازه برای اعمال مجدد محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران دانست.