۱۳۹۸ شهریور ۲, شنبه

فرهنگیان زیر خط فقر


                    اجرای طرح رتبه‌بندی چه تاثیری در زندگی معلمان دارد؟
در حالی وعده اجرای طرح رتبه بندی معلمان از سوی سرپرست آموزش و پرورش مطرح شد که بیشتر معلمان زیر خط فقر زندگی کرده و این وعده را تنها قولی توخالی در آستانه انتخاب وزیر آموزش و پرورش تلقی می‌کنند.
گره کور سیاست بر مطالبات معلمان/ تاثیراجرای طرح رتبه‌بندی بر معاش معلمانی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند
رویداد۲۴ شادی مکی: هفته گذشته سرپرست وزارت آموزش و پرورش از تامین اعتبار ۲۰۰۰ میلیارد تومانی طرح رتبه بندی معلمان خبر داد و گفت که رتبه بندی استاندارد باید در قالب لایحه به مجلس برود و اجرا شود، اما این مبلغ تخصیص داده شده را تا قبل از اول مهر وارد احکام معلمان می‌کنیم. این خبر واکنش‌های متفاوتی را در میان فرهنگیان برانگیخت برخی از آن استقبال کرده و برخی این سخن حسینی را نوعی تبلیغ و تلاش برای به دست آورد رای اعتماد مجلس و معلمان دانستند و وعده‌ای در آستانه انتخاب وزیر آموزش و پرورش.

به گزارش رویداد۲۴ طرح رتبه بندی معلمان دو بعد آموزشی و مالی داشته و براساس سنوات خدمت معلم که معمولا افرادی با سابقه کاری بیش از ۵ سال را شامل می‌شود ابتدا از بعد آموزشی مورد ارزیابی قرار گرفته و بعد براساس رتبه‌ای که دریافت می‌کنند مبلغی به حقوقشان اضافه می‌شود. این مبلغ در حال حاضر بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است که مشخص نیست چه تاثیری بر زندگی معلمان خواهد گذاشت، آنهم در شرایطی که مسئولان و مدیران ارشد آموزش دستمزد‌های چندین میلیون تومانی دریافت می‌کنند و بسیاری از معلمان برای امرار معاش ناچار به انجام کار‌هایی دیگر در ساعات شبانه و استراحت خود هستند.

محمد رضا نیک نژاد که سابقه ۲۷ سال تدریس در کارنامه خود دارد به رویداد۲۴ می‌گوید: رتبه‌بندی در واقع طرحی با مبنای آموزشی است، اما چون مبنای آن مقایسه معلمان با یکدیگر است و ساز و کار تنبیهی و تشویقی در آن پیش‌بینی شده است با اجرای آن از بُعد آموزشی مخالفم، زیرا آموزش را نمی‌توان به صورت رقابتی اداره کرد و این موضوع براساس اصول علمی و تجارب جهانی است.

او با بیان اینکه رتبه بندی مبنای آموزشی دارد و قرار است اصولی را وارد آموزش و پرورش کند که براساس آن معلم ارزیابی شده و بنابر توانایی‌های علمی و عملی خود در مباحث تدریس و آموزش رتبه بندی شود، می‌گوید: گام اول اجرای این طرح هیچ تاثیری بر کار معلم در کلاس نداشت و دستورالعمل اجرایی که نشان دهد معلم برای اضافه شدن حقوقش در این طرح باید چه اقداماتی را سر کلاس انجام داده و چه اقداماتی را انجام ندهد نداشتیم به همین دلیل عده‌ای از جمله آقای حاجی بابایی معتقدند که رتبه‌بندی به این شکل تنها یک شعار است.

فاز اول رتبه بندی معلمان در آستانه انتخابات اجرا شد
این فعال صنفی معلمان می‌افزاید: بعد دیگر این طرح مساله مالی است به این معنا که مبلغی به حقوق معلم اضافه می‌کند چنانکه در فاز اول اجرای این طرح بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان به حقوق معلمانی که بیش از ۵ سال سابقه داشتند اضافه شد، اما در آن زمان معیار خاصی برای رتبه‌بندی معلم‌ها وجود نداشت، اما براثر یک سری فشار‌های سیاسی و اینکه نزدیک انتخابات بود مرحله اول انجام شد، زیرا در آستانه انتخابات در صنف ما هم مانند همه جامعه یک گشایشی‌هایی ایجاد می‌شود.

او با بیان اینکه افرادی که با مسائل مرتبط با معلمان سیاسی برخورد می‌کنند معتقدند این طرح باید در مجلس تصویب شود، خاطرنشان می‌کند: مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح رتبه‌بندی پیش از سرپرست شدن آقای حسینی در بودجه آموزش و پرورش تصویب شد این درحالی است که به گفته مسئولان آموزش و پرورش عملا برای اجرای این طرح بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان نیاز است، اما فعلا برای اجرا طرح همین مبلغ مصوب شده است.

این معلم باسابقه با اشاره به گره خوردن مسائل سیاسی به مسائل صنفی معلمان اظهار می‌کند: در حال حاضر مسئولان برای رضایت خاطر معلمان این طرح را تامین اعتبار کرده و آقای حسینی قول داده که تا اول مهر بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به حقوق معلمان اضافه کند، اما بُعد اصلی یا همان بعد آموزشی طرح کنار گذاشته شده است.

نیک‌نژاد درباره تاثیر اجرای رتبه‌بندی بر معیشت معلمان گفت: در حال حاضر دریافتی من با ۲۷ سال سابقه کار معلمی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است حال اگر من در این طرح به دلیل سوابق کاری جزو رتبه‌های بالا بوده و ۶۰۰ هزار تومان به حقوق من اضافه شود تاثیر زیادی در زندگی امثال من نخواهد داشت، زیرا ما همچنان زیر خط فقر هستین لذا این ۶۰۰ هزار تومان تفاوت زیادی ایجاد نکرده و تنها می‌تواند چاله کوچکی را در زندگی معلم پر کند.

او تصریح می‌کند: اجرای این طرح به تنهایی از سوی حسینی و هیچیک از وزرای پیشین آموزش و پرورش ممکن نیست و اگر سرپرست فعلی وزاتخانه چنین وعده‌ای داد حتما با هماهنگی و جلب موافقت دولت بوده است.

این فعال صنفی می‌گوید: بهتر شدن وضعیت اقتصادی معلم به معنی اتمام مشکلات آموزش و پرورش نیست، اما به این معناست که گامی مهم برای جرای مراحل بعدی برداشته شده است. تا وقتی وضعیت اقتصادی معلم‌ها خوب نشود هیچ برنامه و طرحی در آموزش و پرورش با استقبال آن‌ها مواجه نمی‌شود، زیرا آن‌ها مجبورند ساعات شبانه خود را به کار دیگر بپردازند تا از عهده مخارج زندگی برآیند لذا تن به تغییرات نمی‌دهند بنابراین بهبود وضعیت اقتصادی معلمان مقدمه بهسازی آموزش و پرورش است.