۱۴۰۱ مرداد ۱۱, سه‌شنبه

بایدن: الظواهری را کشتیم و به تعقیب القاعده ادامه خواهیم داد

جوبایدن رئیس جمهوری آمریکا،ازکشته‌ شدن ایمن الظواهری رهبرالقاعده در حمله‌ پهپادی به مخفیگاه او در کابل خبر داد.بایدن شامگاه سه‌شنبه11مرداد دراین زمینه تصریح کرد:بدلیل نقش الظواهری در عملیاتی تروریستی از جمله عملیات 11 سپتامبر، با قتل او موافقت کردم.»

بایدن همچنین گفت،واشینگتن به تعقیب تروریست‌هاادامه داده وآنها رااز بین خواهد برد.

رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به این‌که عملیات قتل الظواهری با دقت بالایی صورت گرفت، تاکید کرد که آمریکا اجازه نخواهد داد افغانستان به محل امنی برای تروریست‌ها تبدیل شود.

بایدن همچنین خاطرنشان کرد، دولت او به تعقیب تروریست‌ها و زیرنظر داشتن گروه القاعده در افغانستان ادامه خواهد داد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز در این رابطه گفته است طالبان با پناه دادن به الظواهری در کابل، توافقنامه‌ای را که با واشینگتن امضا کرده بود، نقض کرده است.

ساعتی پیش از اعلام بایدن، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای حمله پهپادی آمریکا به کابل را «نقض اصول بین‌المللی» خواند و محکوم کرد.

مجاهد گفت، طالبان این حمله را «به هر دلیلی که انجام شده باشد» محکوم می‌کند و آن را «نقض آشکار اصول بین‌المللی و موافقتنامه دوحه» می‌داند.

شایان ذکر است که پس از مرگ اسامه بن لادن، بنیان‌گذار گروه القاعده در سال 2011 توسط نیروهای آمریکایی، ایمن الظواهری رهبری این گروه را برعهده گرفت.

شایعات مرگ الظواهری

این اولین بار نیست که خبر مرگ الظواهری منتشر می‌شود. پیش از این گزارش‌هایی درباره مرگ او منتشر شده بود که بعدها مشخص شد این اخبار شایعه بوده است.

یکی از این گزارش‌ها در نوامبر 2020 منتشر شد و مدعی شد که الظواهری به دلیل ابتلا به یک بیماری جان خود را از دست داده است. این بیماری در برخی از گزارش‌ها سرطان کبد و در گزارشی دیگر آسم ذکر شده است.

در واکنش به این شایعات، القاعده ویدیویی از الظواهری منتشر کرد که زنده بودن او را نشان می‌داد.

در بیستمین سالگرد حملات تروریستی یازده سپتامبر نیز، الظواهری ویدیوهای جدیدی از خود منتشر کرد تا به شایعات درباره مرگ خود پاسخ دهد.

میچ مکانل، رهبر حزب جمهوری خواه آمریکا نیز در در واکنش به خبر مرگ رهبر القاعده گفت، جهان پس از مرگ الظواهری به مکان امن‌تری تبدیل شد.

رهبر حزب جمهوری خواه آمریکا در این زمینه تصریح کرد، بازگشت الظواهری به کابل نشان دهنده تبدیل دوباره افغانستان به پایگاه اصلی تروریسم است.

او در این زمینه خاطرنشان کرد، بازگشت تروریسم به افغانستان نیازمند یک برنامه جامع برای رفع آن است.