۱۴۰۱ مرداد ۱۴, جمعه

واشینگتن فری‌بیکن: ایران در دوران بایدن 44.7 میلیارد دلار نفت به چین صادر کرده است


دولت بایدن حتی زمانیکه ایران به پیشبرد برنامه هسته‌ای وحملات تروریستی منطقه‌ای خود ادامه می‌داد، از اجرای جدی تحریم‌ها امتناع کرد

به‌رغم تحریم‌های کمرشکن بین‌المللی روی ایران بابت برنامه تسلیحاتی هسته‌ای و مداخلات آن در کشورهای همسایه، رژیم این کشور توانسته در دوران ریاست‌جمهوری جو بایدن نزدیک 45 میلیارد دلار نفت به چین، سوریه و ونزوئلا بفروشد.

به گزارش وبگاه «واشینگتن فری‌بیکن»، موسسه غیرانتفاعی «اتحاد علیه ایران اتمی» اخیرا گزارشی تهیه کرده که نشان می‌دهد از ژانویه 2021 که جو بایدن در آمریکا روی کار آمد، تا ژوئن 2022 ایران حدود 44.7 میلیارد دلار نفت عمدتاً به چین فروخته است.

بر اساس این گزارش، درآمدهای رژیم ایران از صادرات نفت، گاز و محصولات مرتبط بین مارس 2021 تا مارس 2022 در مجموع به 39 میلیارد دلار رسید، که در مقایسه با 22 میلیارد دلار در سال قبل افزایش 77 درصدی و 17 میلیارد دلاری داشته است.

گابریل نورونیا، مشاور ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران در دولت دونالد ترامپ، در این باره به «فری‌بیکن» گفت: «چین اعتبار برنامه‌های تحریمی ما را به سخره گرفت و دیگر بازیگران شرور سراسر جهان را نیز جسور کرد تا همین کار را بکنند».

به گفته وی، دولت بایدن چشمان خود را بر نقض تحریم‌ها توسط ایران و متحدان آن بسته است، چرا که به دنبال احیای توافق هسته‌ای 2015 موسوم به «برجام» است. او می‌گوید اگر تحریم‌های ایران به عنوان بخشی از توافق جدید برداشته شود، تجارت ایران و چین ممکن است به حدود 60 میلیارد دلار در سال برسد.

نورونیا تاکید کرد: «ایالات متحده حتی زمانی که ایران به پیشبرد برنامه هسته‌ای و حملات تروریستی منطقه‌ای خود ادامه می‌داد، از اجرای جدی تحریم‌ها امتناع کرد. نتیجه این شد که ایران توانست اقتصاد خود را احیا کند. این امر به رژیم ایران کمک کرد تا بتواند فشاری که می‌توانست آن را مجبور به پذیرش توافق هسته‌ای سخت‌گیرانه‌تری کند را از روی خود بردارد.»