۱۴۰۱ تیر ۲۰, دوشنبه

روزنامه یوتوبری پستن: بعد از اعلام حکم نوری چه می‌شود؟


  روزنامه یوتوبری پستن: بعد از اعلام حکم نوری چه می‌شود؟

روزنامه یوتوبری پستن دوشنبه ۲۰تیر طی مقاله‌ای نوشت که سوئد بایستی از نفوذ خود در ملل متحد و اتحادیه اروپا برای به محاکمه کشیدن ابراهیم رئیسی و علی خامنه‌ای در یک دادگاه بین‌المللی استفاده کند. یوتوبری پستن در ادامه نوشت روز ۱۴ژوئیه حکم حمید نوری صادر می‌شود. او به‌خاطر جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت برای مشارکت در اعدام دهها هزار زندانی سیاسی در ایران در تابستان۱۹۸۸ محاکمه می‌شود. از یک سال پیش وخیم‌تر شدن وضعیت اقتصادی توأم با فعالیت‌های اپوزیسیون فضایی را برای ابراز مخالفت شهروندان به‌وجود آورده است تا به خیابان‌ها آمده و اعتراض کنند که با سرکوب هر چه بیشتر و افزایش تعداد اعدامها مقابله از جانب رژیم پاسخ داده شده است. دبیرکل ملل متحد و هم‌چنین عفو بین‌الملل در آخرین گزارشات سالانه خود نگرانی عمیق خود نسبت به این وضعیت نقض حقوق‌بشر در ایران را ابراز نموده‌اند.

تمامی این‌ها نشانگر این است که نقض حقوق‌بشر از سوی رژیم فقط مختص به اعدام‌های دستجمعی ۱۹۸۸ نمی‌شود بلکه عملی سیستماتیک است که از ماهیت این رژیم نشات می‌گیرد. رئیس‌جمهور کنونی رژیم ابراهیم رئیسی خود یکی از اعضای هیأت مرگ در قتل‌عام سال۱۹۸۸ است. البته این پیشینه او به‌عنوان یک جلاد در انتصابش به این مقام فاکتور مهی بوده است.

رژیم از روز نخست با سرکوب زنان، اقلیت‌های قومی و مذهبی و حتی با گروگانگیری شهروندان خارجی برای مبادله آنها آغاز کرد. مورد احمدرضا جلالی برای همه در سوئد آشناست.

سوئد با محاکمه حمید نوری قدم بزرگی برای به پای میز محاکمه کشیدن دیگر ناقضان حقوق‌بشر در این کشور برداشته است. بدین خاطر شایسته تقدیر است. اما در مقابل نباید فراموش کرد که نوری به‌خاطر جنایاتی که در ۳۴سال پیش مرتکب شده محاکمه شده در حالی‌که رئیسی و خامنه‌ای و دیگر مسولان رژیم نه به‌خاطر جنایات پیشین و نه فعلی مورد ماخده قرار نگرفته‌اند.

پس:

دولت سوئد می‌بایست از تمامی نفوذ خود در ملل متحد و اتحادیه اروپا استفاده کند تا رئیسی و خامنه‌ای در یک دادگاه بین‌المللی محاکمه شوند.

دولت سوئد باید از اعتراضات مردم ایران و اپوزیسیون دمکراتیک آن شورای ملی مقاومت برای خلاصی مردم ایران از ستم و استقرار یک حکومت آزاد و دمکراتیک که همه شهروندان صرف‌نظر از جنسیت، ملیت و اعتقادات در آن از حقوق یکسان برخوردار باشد، حمایت کند.