۱۴۰۱ تیر ۱۶, پنجشنبه

دادستانی اوکراین: ۲۱۰۰۰ مورد اتهام جنایت جنگی علیه روسیه در دست بررسی است


ایرینا وندیکتوا هنگام بازدید از محل یک گور دستجمعی در بوچا – دادستان کل اوکراین خواستار اجرای عدالت شده است اوکراین گفته است شواهد متعددی از ارتکاب جنایات جنگی توسط روسیه به دست آمده است

اوکراین می‌گوید در حال بررسی بیش از ۲۱۰۰۰ مورد ارتکاب جنایت جنگی و «جرایم مرتکب با اقدام تجاوزکارانه» است که گفته می‌شود نظامیان روسیه از زمان آغاز تهاجم به این کشور مرتکب شده‌اند.

ایرینا وندیکتوا، دادستان کل اوکراین، در گفتگویی با بی‌بی‌سی گفته است که روزانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ گزارش و شکایت در مورد ارتکاب جنایت جنگی توسط نیروهای روسیه دریافت می‌کند. وی گفت که محاکمه اکثر متهمان به صورت غیابی صورت خواهد گرفت زیرا امکان بازداشت و مجازات این افراد در حال حاضر وجود ندارد.

خانم وندیکتوا گفته است که هدف از پیگیری از شکایت‌ها پیگیری «عدالت و امید به اجرای عدالت است.»

ارتش روسیه در روز ۲۴ فوریه به اوکراین حمله کرد و از آن زمان، منابع اوکراینی و بین‌المللی از وجود شواهدی حاکی از ارتکاب جنایات جنگی توسط آن خبر داده‌اند. مقامات روسی تمام این اتهامات را رد می‌کنند.

خانم وندیکتوا گفت که نظامیان روسی که غیرنظامیان را کشته، شکنجه کرده یا مورد تجاوز جنسی قرار داده‌اند «باید درک کنند که زمانی فرا خواهد رسید که باید د ردادگاه حاضر شوند و پاسخگوی جرایم خود باشند.»

بحران اوکراین

او گفت که اگرچه گروه تحقیقاتی دادستانی در سراسر اوکراین فعالیت دارد اما به دلیل عدم دسترسی به برخی از افراد و مناطق به خاطر شرایط جنگی، قادر به بررسی «کامل و موثر» همه موارد نبوده است. اشاره وی به مناطقی است که توسط نیروهای روسی اشغال شده است.

در ماه مه، دادستان کل اوکراین گفت که حدود ۶۰۰ مظنون به ارتکاب جرایم جنگی را شناسایی کرده و ۸۰ مورد پیگیرد قضایی آغاز شده است. شناخته و به حبس ابد محکوم شد.

اوکراین می‌گوید چندین گور دسته جمعی را در بوچا، بورودیانکا و دیگر شهرهای نزدیک کیف، پایتخت، کشف کرده است. این مناطق برای مدتی کوتاه در تصرف نیروهای روسیه بودند اما بعدا آزاد شدند.

دادگاه کیفری بین‌المللی هم اوکراین را به عنوان «صحنه ارتکاب جرم» توصیف و بزرگترین تیم تحقیقاتی خود را برای کمک به بررسی شواهد متعدد ارتکاب جرایم جنگی به این کشور اعزام کرده است.

دولت روسیه همواره هدف قرار دادن غیرنظامیان را رد و در مواردی نیروهای اوکراینی را به حمله و کشتار شهروندان کشورشان متهم کرده است.

از جمله روز گذشته، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت که کشورهای غربی باید درک کنند که تسلیحاتی که در اختیار اوکراین قرار می‌دهند برای کشتن مردم این کشور به کار می‌رود. وی دلیل کشتار مردم اوکراین توسط ارتش کشورشان را توضیح نداد.

همزمان، واحدهای ارتش اوکراین در جبهه‌های جنگ گفته‌اند که نیروهای روسیه برای حمله گسترده به منطقه دونتسک در شرق این کشور آماده می‌شوند و چندین شهر را زیر آتش سنگین توپخانه گرفته‌اند.

اواخر هفته گذشته، روسیه تقریباً تمام منطقه لوهانسک در همسایگی دونتسک را به تصرف خود درآورد و در حال حاضر در تلاش برای تصرف تمامی منطقه وسیع‌تر دونباس است.

ارتش اوکراین در بولتن روزانه خود اعلام کرد که نیروهایش در شرق تحت فشار شدید هستند اما تاکنون نیروهای روسیه را مهار کرده‌اند.

از ساکنان اسلویانسک، که یک شهر کلیدی زیر آتش نیروهای روسی است خواسته شده است که شهر را ترک کنند. روز گذشته، توپخانه روسیه بازار محلی شهر را هدف قرار داد.

همزمان، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از دریافت توپخانه سنگین از کشورهای غربی خبر داده است. وی گفته است «توپ‌های اهدایی شرکای غربی ما بسیار قدرتمند شروع به کار کرده‌اند، بنابراین تلفات اشغالگران افزایش خواهد یافت.»

مقامات اوکراینی گفته بودند که پیشروی روسیه در جبهه‌های جنگ مدیون برتری آتش توپخانه آنهاست و خواستار دریافت توپخانه سنگین و پیشرفته از غرب شده بودند. به گفته آنان، مقابله با توپخانه روسیه عاملی مهم در جلوگیری از پیشروی روس‌ها خواهد بود.