۱۴۰۱ تیر ۳۰, پنجشنبه

مصاحبه تلویزیون وی آر تی بلژیک با اینگرید بتانکور کاندیدای ریاست‌جمهوری کلمبیا (۲۰۰۲)


                      معامله بلژیک با رژیم ایران باید بلافاصله متوقف شود

نباید اسدالله اسدی تروریست را در ازای یک زندانی بلژیکی آزاد کرد

اینگرید بتانکور در مصاحبه با تلویزیون وی آر تی بلژیک در مورد معامله شرم‌آور بلژیک با فاشیسم مذهبی گفت:‌

من به مدت ۶ سال در کشور خودم قربانی آدم‌ربایی، گروگان‌گیری و تروریسم بودم. و این واقعیت دارد که همه اشکال تروریسم روی من تأثیر زیادی دارد. من در زندگی‌ام یک‌بار دیگر هم بسیار نگران و خشمگین شدم و آن در زمان گردهمایی مقاومت ایران در ویلپنت در سال ۲۰۱۸ بود. همه ما آنجا بودیم. ما بسیار بی‌گناه بودیم. ما مشغول انجام‌وظیفه خودمان بودیم. مبارزه برای حقوق بشر، برای آزادی، برای حق مردم ایران برای داشتن یک دمکراسی واقعی. و روز بعد متوجه شدیم که نزدیک بود همه ما در یک بمب‌گذاری منفجر شویم و این توطئه از طریق کار فوق‌العاده سرویس‌های بلژیکی، فرانسوی و آلمانی خنثی‌شده بود.

دادگاه آنتورپ در این زمینه برای کل اروپا یک حکم عادلانه صادر کرد.

 تلویزیون وی آر تی بلژیک گفت: برای اینگرید بتانکور کاملاً واضح است که حکم مستقل دادگاه بلژیک نباید با بازگرداندن یک تروریست محکوم‌شده به کشورش باطل شود. حتی اگر در ازای آن یک زندانی بلژیکی بتواند آزاد شود.

بتانکور می‌گوید:‌ وقتی شاهد هستیم که کشورهایی با دست زدن به اقدامات تروریستی در کشورهای دمکراتیک برای صدور انقلاب خود سازمان‌دهی می‌کنند، سلاح ما دمکراسی ما است، بنیادهای ما هستند، دادگستری ما است. اگر ما در مقابل سرکوبگری رژیم ایران تسلیم بشویم و به آن تعظیم کنیم یا زانو بزنیم، در گام بعدی یا با سلاح اتمی، یا با سوءاستفاده از قدرت و یا با نوعی از دیپلماسی همه ما را بسیار آسیب‌پذیر خواهد کرد.

تلویزیون وی آر تی پرسید:‌ بااین‌حال اسدالله اسدی اولین دیپلمات یا مأمور مخفی نخواهد بود که توسط یک عملیات مبادله به کشورش بازمی‌گردد. تبادل جاسوسان و زندانیان و گروگان‌ها یک پدیده قدیمی است. روسیه و آمریکا هم در زمان جنگ سرد این کار را انجام می‌دادند. آیا این پدیده بخشی از دنیای واقعی سخت و بدبینانه سیاست نیست؟

بتانکور می‌گوید: فکر نکنم. این تبادل جاسوس‌ها نیست. این تبادل انسان‌های بی‌گناه است که به گروگان گرفته‌شده‌اند تا بتوانند یک تروریست را آزاد کنند. این‌یک شانتاژ است.

به نظرم وقتی پای جنایتکاران در میان است، که دست به اقدامات جنایت‌کارانه و تروریستی در خاک ما زده‌اند معامله غیرممکن است. باید این را بلافاصله متوقف کرد