۱۴۰۱ تیر ۱۶, پنجشنبه

شکایت شرکت هواپیمایی بین‌المللی اوکراین علیه سپاه پاسداران در دادگاه عالی انتاریوی کانادا

ایران اینترنشنال گزارش میدهدکه طبق سندی که بایران اینترنشنال رسیده،شرکت هوایی بین‌المللی اوکراین ازجمهوری اسلامی شکایت کرده ودرشکایت‌ رسمی خودکه درژانویه بدادگاه عالی اونتاریوی کانادا داده شده، جمهوری اسلامی وسپاه پاسداران رابعنوان دو متشاکی در پرونده انهدام هواپیمای اوکراینی ذکر کرده است.

شرکت هوایی بین‌المللی اوکراین در این شکایت خواستار دریافت ۷۵۰ میلیون دلار به عنوان غرامت سرنشینان جان‌باخته و ۲۵۰ میلیون دلار به عنوان خسارت مالی خود شده است.

این شکایت تاکید کرده است که سرنگونی هواپیمای اوکراینی با دو موشک سپاه پاسداران یک اقدام تروریستی عامدانه بوده است.

این شکایت بر اساس حکم دادگاه عالی انتاریو در می ۲۰۲۱ مبنی بر تروریستی و عامدانه بودن سرنگونی این هواپیمای مسافربری تنظیم شده است.

در ماه می ۲۰۲۱، دادگاه انتاریو بر اساس شکایتی که در بهمن ماه سال۹۸ از سوی مهرزاد زارعی، شاهین مقدم و علی گرجی، از خانواده‌های قربانیان، اقامه شده بود حکمی را صادر کرد که سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه را اقدامی عامدانه و تروریستی قلمداد کرد.

این دادگاه علی خامنه‌ای و چند نفر از سران ارشد جمهوری اسلامی، از جمله علی شمخانی، حسین سلامی، محمد باقری و امیرعلی حاجی زاده را به عنوان عاملان اصلی این حمله محکوم کرد.

دادگاه عالی انتاریو همچنین طی حکمی که در دی ماه گذشته صادر شد رای به پرداخت ۱۰۷ میلیون دلار غرامت، به‌علاوه سود، به خانواده شش تن از کشته‌شدگان هواپیمای مسافربری اوکراینی داد.

مقام‌های جمهوری اسلامی پس از شلیک موشک‌ها به هواپیمای اوکراینی، تا سه روز شلیک موشک به هواپیما را از اساس انکار کرده و به دروغ دلایل فنی را سبب سرنگونی این هواپیما عنوان می‌کردند.

پس از آن، ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی که به وضوح شلیک موشک به پرواز پی‌اس۷۵۲ را تایید ‌کرد و همچنین دونالد ترامپ رییس جمهوری وقت آمریکا، و جاستین ترودو نخست وزیر کانادا، گفتند که اطلاعات و اسناد موجود نشان می‌دهد سپاه پاسداران به این هواپیما چند موشک‌ شلیک کرده است.