۱۳۹۶ بهمن ۴, چهارشنبه

مضمون حرفهای خامنه‌ای

روزنامه الشرق الاوسط(لندن) 3 بهمن 96
به قلم سید احمد غزالی نخست وزیر سابق الجزایر و رئیس كمیته همبستگی عربی اسلامی با مقاومت ایران
بعد از قیام مردمی, كه به سراسر ایران گسترش یافت, آیت الله خامنه‌ای به صحنه آمد تا حرفهای خود را در این رابطه بزند. خصوصا كه شعارهای اصلی و تند این تظاهرات شخص او را مورد هدف قرار میداد زیرا وی فرمانروای مطلق و مغز متفكر رژیم ولایت فقیه است. از اینرو مهم است, بدانیم در این صحبتها كه بی شك چكیده مواضع رژیمش در قبال مردم قیام آفرین میباشد چه نكاتی را مطرح كرده است.

همه ما میدانیم كه مسئولین سیاسی بلندپایه وقتی كه بمدت نیم ساعت سخن میگویند, پیامی كه میخواهند برسانند تنها چند دقیقه یا چند سطر از سخنرانی یا مقاله بیشتر نیست و هركس باید این محورها و اهداف را جستجو كند و گر نه حجم موضوعاتی كه مطرح میشود فرد را میفریبد. 
محور اصلی در حرفهای خامنه‌ای بر یك مثلث ادعایی تمركز داشت كه به نظر وی در پشت قیام اخیر خوابیده بود و او به روشنی آنرا آمریكا و منافقین (مجاهدین خلق) و ضلع سوم را یكی از كشورهای پولدار خلیج كه طبعا منظورش پادشاهی عربستان سعودی است مشخص كرد. اكنون باز میگردیم به آنچه در مورد ضرورت تمركز بر روی محور اصلی در این سخنرانی خاطر نشان كردم. من بر این باورم كه مطرح كردن ایالات متحده آمریكا و پادشاهی عربستان سعودی توسط خامنه‌ای جدی نبود چرا كه او به خوبی میداند این دو كشور پشت تظاهرات نبوده اند. زیرا غیر ممكن است كه یك تظاهرات مردمی در كشوری همچون ایران با فرمان یك كشور خارجی انجام شود. البته نمیخواهم بگویم كه مواضع كشورها خصوصا اگر مواضعی منفی باشد تاثیری بر روی چنین حوادثی ندارد و همانطور كه در سال 2009 دیدیم باراك اوباما در كنار خامنه‌ای و محمود احمدی نژاد علیه خواسته های مردم ایران قرار گرفت.
اما شاه بیت حرفهای خامنه‌ای بر روی سازمان مجاهدین خلق و نقش آن در این قیام متمركز بود و كافیست آنچه در این رابطه گفت را نقل كنیم تا متوجه این تمركز بشویم. وی گفت: از ماهها قبل آماده بودند... رسانه های منافقین هم به این امر اذعان كردند. در این روزها گفتند كه آنها در ارتباط با آمریكائیها بودند. آنها سازماندهی كردند تا نقش پادو را بازی كنند. بروند این و آن را ببینند. کسانی را در داخل نشان کنند, پیدا کنند که بهشان کمک کنند, تا بیایند به مردم فراخوان بدهند. فراخوان را هم آنها دادند. شعار نه به گرانی بگذارند. خب این شعاری هست که همه خوششان می‌آید. با این شعار توانستند یک عده‌یی را جذب کنند. بعد خودشان بیایند وسط, اهداف خودشان را دنبال کنند, مردم را هم دنبال خودشان بکشند...
 من بر این باورم كه بدینسان خامنه‌ای نقطه پایانی بر تبلیغات غربی گذاشت كه اصرار دارند, مجاهدین خلق دارای نفوذی در داخل ایران نیستند .
خامنه‌ای در حرفهایش بر دو موضوع اصلی دیگر نیز تاكید كرد. موضوع اول اینكه گفت: حوادث اخیر از خارج برنامه ریزی شده بود و در اینجا به تحلیلهایی مبنی بر اینكه حوادث خودجوش بوده پاسخ گفت. موضوع دوم اما, اشاره وی به استمرار این قیام بود. چرا كه به قیام كنندگان اشاره نمود و گفت: مزدوران و دشمنان دست برنخواهند داشت. وی این حرف را در حالی گفت كه یك هفته قبل فرمانده نیروهای سپاه اعلام نمود كه قیام پایان یافته است. همچنین روحانی در گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور فرانسه تاكید كرده بود كه این اغتشاشات دو روز دیگر تمام خواهد شد.
قبل از اینكه تحلیل را تمام كنم میخواهم نكاتی را در مورد اشاره خامنه‌ای به رئیس جمهور آمریكا روشن نمایم و معتقدم حرف اهانت آمیزی كه خامنه‌ای  به رئیس جمهور آمریكا زد تنها نشانگر این موضوع است كه وی بر اعصاب خود تسلط نداشته و كنترل خود را از دست داده است. چرا كه امكان ندارد, رهبر یك كشور اگر عقل سلیمی داشته و از منطق و تعادل برخوردار باشد در مورد رئیس جمهور یك كشور دیگر این عبارات را بیان كرده و او را نا متعادل توصیف نماید. به عبارت دیگر كنترل نداشتن بر راس هرم نهادینه شده (حكومت) حاكی از به هم ریختگی در تمام نظام میباشد.
برگردیم به تمركز بر روی مجاهدین خلق و نقش آنها كه در این قیام بارز شد. شكی نیست كه مردم ایران با شدیدترین عبارتها تمام قدرت سیاسی حاكم را محكوم كردند زیرا مردم ایران در فقری جانكاه بسر میبرند و حدود چهار دهه است از این رژیم جز سركوب و اعدام و شكنجه و اعتیاد و فحشا و فقر و گرانی و بیكاری و جنگ و تروریسم و انواع گوناگون فساد شامل فقر و رشوه تا تخریب محیط زیست و سایر مشكلات و ویرانیها چیزی به آنها نرسیده است. لذا به خیابانها آمدند كه بگویند بس است! و بایستی این صفحه سیاه از تاریخ كشوری كه از منابع و سرمایه های مختلف بهره مند است پایان پذیرد. همچنین شعارهایی كه مردم در خیابانهای بیش از صد شهر سر دادند همان شعارهایی بود كه مقاومت ایران طی این سالیان طولانی تكرار میكرد و بهایی گزاف بخاطر آن پرداخت نمود و خون بیش از صد و بیست هزار نفر را كه این رژیم بخاطر پایبندیشان به این مواضع اعدام كرد بخشی از این بهای هنگفت میباشد. همچنین سی هزار تن از آنان در جریان قتل عام مخوف سال 1367 به فرمان مستقیم خمینی و توسط همین كسانی كه اكنون در مسند قدرت هستند كشته شدند و در اینجا مردم ایران با مقاومت ایران در مواضع و خواسته‌ها و شعارها به یكدیگر میپیوندند.
آری, خامنه‌ای درست گفت كه آنها وارد صحنه شده و مردم را به دنبال خود میكشند.