۱۴۰۲ خرداد ۲۹, دوشنبه

تشدید فشار بر دادخواهان؛ احضار و بازداشت اعضای خانواده کیان پیرفلک


بنا برگزارشهای منتشرشده،ماه‌منیرمولایی‌راد،مادر کیان پیرفلک،روزیکشنبه،۲۸ خرداد ۱۸ ژوئن،به اداره اطلاعات ایذه احضارشده بود.همزمان بااین احضار،صفحه اینستاگرام ماه‌منیرمولایی‌راد، با بیش از۵۰۱ هزار دنبال‌کننده، ساعاتی پیش ازدسترس خارج شد.

وقوع این امر در حالی است که به گفته نزدیکان پیرفلک، عصر شنبه، ۲۷ خرداد، سجاد پیرفلک، عموی کیان پیرفلک، نیز در شهر ایذه به دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی ایران بازداشت شد.

ساعاتی پس از بازداشت سجاد پیرفلک در روز شنبه، صفحه توییتر و صفحه اینستاگرام او نیز از دسترس خارج شد.

برخی منابع با اشاره به تکرار و تشابه این وضعیت و از دسترس خارج شدن صفحه اینستاگرام ماه‌منیر مولایی‌راد در روز یکشنبه و احضار این مادرِ دادخواه به اداره اطلاعات، از احتمال بازداشت این مادر دادخواه خبر داده‌اند. اما نزدیکان خانواده‌های مولایی‌راد و پیرفلک هنوز بازداشت مادر کیان پیرفلک را تایید نکرده‌اند.

ماه‌منیر(زینب) مولایی‌راد، مادر کیان پیرفلک، پس از کشته شدن فرزند ۹ ساله‌اش بر اثر تیراندازی نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی ایران در جریان کشتار حکومتی مردم ایذه، که ۲۵ آبان ۱۴۰۱ به‌وقوع پیوست، همواره در صفحه اینستاگرام خود فعال بود و هر روز تصویرها و پیام‌های متعددی درباره فرزند خود، دادخواهی‌ و حضور مردم بر مزار کیان منتشر می‌کرد. اما از روز تولد فرزندش در ۲۱ خرداد ماه، همه فعالیت‌های او در فضای مجازی و صفحه اینستاگرام متوقف شده است.

عصر ۲۱ خرداد، همزمان با روز تولد کیان پیرفلک، نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی ایران در جاده‌ ایذه به روستای پرچستان، روستای خانوادگی خانواده مولایی‌راد و محل مزار کیان، با شلیک چندین گلوله، پویا مولایی‌راد، پسرعموی ۲۱ ساله ماه‌منیر مولایی‌راد، را کشتند.

مقام‌های جمهوری اسلامی در ادامه مدعی شدند در برخورد خودروی پویا مولایی‌راد به ایست ‌بازرسی‌ای که در جاده روستای پرچستان برقرار شده، یک مامور انتظامی به نام محمد قنبری نیز کشته شده است.

ماه‌منیر مولایی‌راد، مادر کیان پیرفلک، پس از کشته شدن پسرعمویش، فقط یک پست با عکسی از این جوان کشته‌شده در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد و از او با عبارت «جاویدنام پویا مولایی‌راد، متولد ۴ مرداد ۱۳۸۱» یاد کرد.

فعالیت‌های میثم پیرفلک، پدر کیان پیرفلک، نیز در رسانه‌های اجتماعی و به ویژه در صفحه اینستاگرامش، در هشت روز گذشته کاملا متوقف شده است.

برخی منابع گفتند نیروهای سرکوبگر و دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران با به گروگان گرفتن پیکر پویا مولایی‌راد، می‌کوشند برای به سکوت واداشتن ماه‌منیر مولایی‌راد و میثم پیرفلک، مادر و پدر دادخواه کیان پیرفلک، فشارها را بر آنان افزایش دهند.

گزارش‌ها از ایذه حاکی از آن است که علاوه بر خانواده‌های پیرفلک و مولایی‌راد، همه خانواده‌های دادخواه کشته‌شدگان ایذه تحت فشار شدید نیروهای سرکوبگر و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی حکومت اسلامگرای ایران قرار دارند.

هنگامه چوبین، مادر آرتین رحمانی پیانی، نوجوانی که ۲۵ آبان، همزمان با کیان پیرفلک، در جریان کشتار حکومتی مردم ایذه با شلیک نیروهای سرکوبگر کشته شد، نیز در روز شنبه به شعبه پنجم دادسرای ایذه احضار شد.

این در حالی است که فواد چوبین، برادر جوان هنگامه چوبین و دایی آرتین رحمانی پیانی، نیز از فروردین بازداشت شده و قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران تاکنون حتی توضیحی درباره دلیل بازداشت او ارائه نداده است.

هنگامه چوبین پس از احضار شدن به دادسرا، با انتشار تصویری از احضاریه در صفحه اینستاگرام خود، نوشت: «من مادر آرتین رحمانی پیانی، به جرم دادخواهی از خون به‌ناحق ریخته پسرم، و برادرم که چندین ماه است بدون تفهیم اتهام در زندان محبوس کرده‌اند، به دادسرا احضار شدم.»پس از رجوع مادر آرتین پیانی به شعبه پنجم دادسرای ایده و در پی فشارها و تهدیدها علیه این خانواده، یادداشت این مادر دادخواه درباره احضارش، از صفحه اینستاگرام او حذف شد.

شهر ایذه در چند ماه گذشته از کانون‌های اعتراضات علیه نظام جمهوری اسلامی ایران بود و دست‌کم ۱۴ نفر از کودکان، نوجوانان، جوانان و زنان این شهر با شلیک نیروهای سرکوبِ وابسته به جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.

خانواده‌های دادخواه معترضان کشته‌شده در دیگر شهرهای ایران نیز به شدت تحت فشار و تهدید قرار گرفته‌اند و نیروهای سرکوبگر حکومت ایران روز جمعه، ۲۶ خرداد، یک روز پیش از تولد ابوالفضل آدینه‌زاده، همه اعضای خانواده او، از جمله مرضیه ‌آدینه‌زاده (خواهر)، گلدسته حسینی (مادر)، علی آدینه‌زاده (پدر) و رضا آدینه‌زاده (عمو)، و نیز بستگان آن‌ها را در روستای نجف‌آباد فاروج بازداشت کردند.

پیش‌تر نیز بیش از ۳۰ نفر از مادران، پدران، فرزندان و بستگان معترضان کشته‌شده در شهرهای سنندج، دهگلان و دیواندره که جمعه، ۱۹ خرداد، بر مزار مهسا امینی و دیگر معترضان کشته‌شده سقز در آرامستان آیچی حضور یافته بودند، وقتی قصد بازگشت به شهر خود داشتند، بازداشت شدند.

این در حالی است که کمال لطفی، پدر رضا لطفی، معترض کشته‌شده در کامیاران، نیز از فروردین بازداشت شده است و ناهید شیربیشه، مادر، و منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری، معترض کشته‌شده در اعتراضات آبان ۹۸، نیز از مدت‌ها پیش بازداشت و زندانی شده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته، در فشار و تهدید و زندانی کردن، و حتی در مواردی، از پای در آوردن خانواده‌های دادخواه کشته‌شدگان در اثر «مرگ‌های مشکوک» مختلف، ید طولایی داشته است.

تازه‌ترین نمونه در این زمینه، جان باختن صدیقه تورانی، مادر فرهاد مجدم، از معترضان کشته‌ٔشده اعتراضات آبان ۹۸، در دهم اردیبهشت ۱۴۰۲ است.

این مادر دادخواه برای شرکت در دادگاه پرونده جدید منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری، عازم قزوین بود که به گفته دیگر خانواده‌های دادخواه مطلع، خودرو حامل او در اثر تعقیب و اقدامات خطرآفرین و مکرر یک خودرو با شیشه‌های دودی، در بزرگراه تهران به قزوین واژگون شد و در اثر آن حادثه، جان باخت.