۱۴۰۲ تیر ۸, پنجشنبه

”گزارش‌ اطلاعاتی کشورهای اروپایی: ایران در سال گذشته به دنبال فناوری سلاح‌ هسته‌ای بود

سازمان‌های اطلاعاتی برخی کشورهای اروپایی براین عقیده‌اند که جمهوری اسلامی در سال گذشته میلادی بطورغیرقانونی بدنبال دستیابی بفناوری سلاحهای هسته‌ای بوده است

این سازمان‌های اطلاعاتی نتایج یافته‌های خود در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۳ را منتشر کرده‌اند و طبق آنچه موسسه تحقیقات رسانه خاورمیانه اعلام کرده، در گزارش این سازمان‌ها، به موارد ظن‌برانگیز از تلاش تهران برای دست‌یابی به سلاح کشتار جمعی اشاره شده است.

گزارش وبسایت انگلیسی ایران اینترنشنال درباره این موضوع را بخوانید

علی‌رغم گفت‌وگوهایی که میان آمریکا و جمهوری اسلامی برای کاهش تنش‌ها می‌شود، بر اساس این گزارش، دستگاه‌های اطلاعاتی آلمان ، هلند سوئد و امریکا می‌گویند تهران خود را برای آزمایش نخستین سلاح هسته‌ای آماده می‌کند.

بنابر این گزارش، در بحبوحه افزایش تهدید هسته‌ای جمهوری اسلامی، استراتژی دولت جو بایدن در قبال ایران تغییر کرده و از «پیشگیری» به «مهار» هسته‌ای تهران رسیده است.

این در حالی است که هم‌اکنون نیز با وجود تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی، تهران به صادرات مقادیر قابل توجهی از نفت خام ایران ادامه می‌دهد و در صورت انعقاد یک توافق احتمالی جدید نیز وضعیت اقتصادی ایران بهبود می‌یابد.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش داد که مذاکرات با سرعتی بیش از حد انتظار پیش می‌رود و احتمال دستیابی به توافق در عرض چند هفته وجود دارد.

بر اساس این گزارش، مفاد توافق احتمالی احتمالا شامل توقف فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصدی و بالاتر از آن، از سوی ایران در ازای صدور مجوز صادرات یک میلیون بشکه نفت در روز به ایران می‌شود.

اما در این میان، گزارش‌های بسیار بحث‌برانگیزی درباره نزدیکی ایران به آزمایش اولین سلاح هسته‌ای خود منتشر شده است.

گزارش‌های اطلاعاتی جداگانه که از سوی آلمان، هلند و سوئد در نیمه اول سال جاری منتشر شده، می‌گویند حکومت ایران «پیوسته به دنبال دستیابی به فناوری برای برنامه هسته‌ای غیرقانونی و دستگاه موشک بالستیک خود بوده است».

سرویس امنیت عمومی و اطلاعاتی هلند حتی گزارش داده که پیشرفت‌های هسته‌ای تهران، از جمله غنی‌سازی اورانیوم، «گزینه اولین آزمایش هسته‌ای احتمالی [ایران] را نزدیک‌تر می‌کند».

آژانس اطلاعاتی هلند تشخیص داده که ایران «به طور فزاینده‌ای سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر غنی‌سازی اورانیوم را مستقر می‌کند و ظرفیت غنی‌سازی خود را افزایش می‌دهد.»

این ارزیابی اطلاعاتی از سوی مقام‌های اطلاعاتی سوئد تایید شده و آنان نیز اعلام کرده‌اند که «فناوری سوئد از جمله محصولاتی با کاربرد دوگانه و محصولات پیشرفته و حیاتی برای استفاده غیرنظامی و نظامی مورد علاقه ایران است. ایران هم فناوری و هم دانش را از طریق روش‌های غیرقانونی تهیه می‌کند و هم توانایی‌های خود را از طریق دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی سوئد توسعه می‌دهد.»

اواسط خرداد، رافائل گروسی، مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در آخرین گزارش خود به شورای حکام آژانس اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در سه ماهه گذاشته به میزان یک‌چهارم افزایش یافته است.

گروسی روز دوشنبه پانزدهم خرداد در گزارش خود به شورای حکام آژانس که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تنظیم شده، اعلام کرد که آژانس از دو سال و سه ماه پیش تاکنون قادر به انجام فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی منطبق با برجام نبوده است.

او همچنین گفت که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در سه ماه گذشته بیش از یک چهارم افزایش یافته که این ذخایر شامل اورانیوم با غنای ۲۰ درصد به حدود ۵۰۰ کیلوگرم و دخایر اورانیوم با غنای ۶۰ درصد به میزان ۱۰۰ کیلوگرم است.

پس از آن، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در جلسه کابینه اسرائیل گفت: «ایران همچنان به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دروغ می‌گوید و اقناع آژانس در برابر فشارهای ایران لکه ننگی بر دامن این نهاد است.»

اسرائیل بارها اعلام کرده که برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران قدرت عمل خود را به رسمیت می‌شناسد.