۱۴۰۰ مرداد ۱۴, پنجشنبه

عفوبین الملل: حکم اعدام سجاد سنجری «مخفیانه» و بدون ملاقات با خانواده اجرا شده است

«عفو بین‌الملل»، با انتشار اطلاعیه‌ای خبر داد که حکم اعدام سجاد سنجری، کودک-مجرم، در زندان دیزل آباد کرمانشاه اجرا شد. او ده سال پیش در ۱۵ سالگی، از بابت اتهام قتل بازداشت و در نهایت به اعدام محکوم شده بود.

بر اساس این گزارش، صبح دوشنبه، ۱۱ مرداد ۱۴۰۰، حکم اعدام سنجری مخفیانه و بدون ملاقات با خانواده اجرا شده است.

به گزارش خبرگزاری «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سجاد سنجری در سال ۱۳۹۰، زمانی که ۱۵ سال داشت در یک درگیری، نوجوانی هم‌سن خودش را به قتل رساند. او سپس توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به اعدام محکوم شده بود.

دیانا الطحاوی معاون مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین الملل گفت: «با اعدام محرمانه سجاد سنجری، مقامات ایرانی بار دیگر بی‌رحمی مطلق سیستم قضایی خود را نشان دادند. استفاده از مجازات اعدام علیه افرادی که در زمان وقوع جرم زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند مطابق قوانین بین‌المللی مطلقا ممنوع است و به منزله حمله‌ای ظالمانه به حقوق کودکان است.»

الطحاوی با اشاره به اینکه «اعدام مخفیانه و بدون دیدار با خانواده، الگوی هشداردهنده‌ای از مقامات ایرانی است که به طور مخفیانه یا در کوتاه مدت اعدام را اجرا می‌کنند تا شانس مداخلات عمومی و خصوصی را [برای جلوگیری از اعدام] به حداقل برسانند» از مقامات ایران خواست که با اصلاح قانون، اعدام افرادی که در زمان وقوع جرم کمتر از ۱۸ سال سن دارند را متوقف کند.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۲۰ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۰) دست‌کم ۲۳۶ شهروند اعدام شدند و ۹۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند.