۱۴۰۰ مرداد ۱۵, جمعه

امیرعلی حاجی‌زاده طراح ایرانی حمله به کشتی‌ها در آب‌های آزاد کیست؟ حاجی‌زاده و آقاجانی دو مقام مسئول هستند که اسرائیل آنها را در حمله به نفتکش خود متهم کرده است

 پس از موج‌ جدید حمله به کشتی‌ها و تهدید کشتیرانی بین‌المللی از سوی ایران، به‌ویژه بعد از دو حمله اخیر در خلیج عمان، پرسش‌هایی درباره نقش برخی مسئولان جمهوری اسلامی در رابطه با این دست از حملات مطرح شده است.

بر این اساس، مقامات بلندپایه اسرائیل مستقیما امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران ایران را در حمله به نفتکش «مرسر استریت» در دریای عمان متهم کردند.

بنا به گزارش‌های خبری، این مسئول سپاه از زمان آغاز مسئولیتش در سال 2009 نقش مهمی در تولید، توسعه و صادرات موشک‌های ایرانی داشته است.

حاجی‌زاده همچنین به سرنگونی هواپیمای مسافری اوکراینی در ژانویه سال 2020 در اطراف تهران متهم شده است.

موضع رسمی

بنی گانتز، وزیر دفاع و یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل چهارشنبه به اعضای شورای امنیت سازمان ملل اعلام کردند که حاجی‌زاده و سعید آقاجانی، مسئول یگان‌های پهپادی سپاه پاسداران مسئولیت مشترک حمله به نفتکش مرسر استریت را برعهده داشته‌اند.

گانتز تاکید کرد که حاجی‌زاده مسئول ده‌ها حمله با پهپاد و موشک در خاورمیانه بوده و آقاجانی مسئول مستقیم حملات پهپادهای انفجاری است.

وزیر دفاع اسرائیل افزود که مسئول یگان‌های پهپادی سپاه، آموزش حملات تروریستی به گروه‌های وابسته به ایران در منطقه را نیز بر عهده دارد.

گذشته سیاه

امیرعلی حاجی‌زاده نفر اول برنامه موشکی ایران است که در دوران مسئولیت او تهران توانست موشک‌های برد کوتاه و بلند خود را توسعه بدهد. در این مدت ایران همچنین موشک‌هایش را به سیستم راداری مجهز کرده و به توسعه و صادرات پهپاد نیز روی آورد.

در سال 2013 ایران مدعی شد که دقت یک نوع موشک ضد کشتی مافوق صوت را بهبود بخشیده است.

حاجی‌زاده در سال 2015 اعلام کرد که ایران تکنولوژی ساخت موشک با برد کوتاه و متوسط را به متحدانش در سوریه، عراق و فلسطین منتقل کرده است.

حاجی‌زاده که از نیروهای نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی است، در 24 ژوئن 2019 از سوی دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا در لیست تحریم‌ها قرار گرفت.

او از سال 2010 در لیست تحریم‌های کانادا قرار داشته است.

از حاجی‌زاده همچنین به عنوان متهم اول سرنگونی هواپیمای مسافری اوکراین یاد می‌شود که با دو موشک پدافند هوایی سپاه در 8 ژانویه 2020 در غرب تهران ساقط شد و همه 176 سرنشین آن کشته شدند.

اسرائیل پیشتر اعلام کرده بود که برای جلوگیری از رفتار متجاوزانه ایران رایزنی‌های سیاسی و امنیتی زیادی را با جامعه جهانی آغاز کرده است.

همزمان آمریکا و بریتانیا نیز حمله ایران به کشتی مرسر استریت را محکوم کرده و تهران را به واکنش مناسب تهدید کردند.