۱۳۹۵ دی ۱۱, شنبه

آرژانتين از فرناندز بخاطر سرپوش گذاشتن بربمب گداري تحقيق مي كند


خبرگزاري رويتر۹/۱۰/۹۵ : « يك دادگاه استيناف آرژانتين دستور به باز گشايي تحقيق در مورد اتهاماتي خواهد داد كه كريستينا فرناندز رئيس جمهور نقش ايران را در بمبگداري مركزيهوديان درسال 1994 را سرپوش گذاشته است. دو سال پيش دادستاني كه ابتدائاً اين اتهامات را زد، البرتو نيسمان بود كه درحمام آپارتمان خود در بوئنس آيرس به ضرب گلوله كشته اورا پيدا كردند.
اين مرگ بعنوان سوقصد طبقه بندي شد ...جسد نيسمان ساعاتي قبل از آن كشف شد كه او كنگره را درمورد اتهاماتي توجيه كند كه فرناندز تلاش كرده بود نقش ايران را در بمب گذاري با كاميون در مركز يهوديان آميا در بوئيس آيرس بپوشاند، كه 85كشته داشت. نيسمان گفته بود فرناندز در پشت صحنه هايي بود كه ايران را تبرئه كند و روابط را براي بدست آوردن دستاوردهايي از معامله نفتي با تهران عادي نمايد. ايران مكرراً هر رابطه اي را با اين بمبگذاري انكار كرده بود و يك قاضي آرژانتين در فوريه 2015 اتهامات نيسمان را تحت عنوان بي پايه رد كرد. يك كميته تحقيق بعداً با راي دو به يك موافقت كرد كه سند براي تحقيق رسمي از پرزيدنت ناكافي است. منابع در قوه قضاييه گفتند تلم Telam گفت يك دادگاه استيناف اواخر پنجشنبه دستوري را براي بازگشايي اين پرونده امضا خواهد كرد و توسط يك قاضي جديد مورد تحقيق قرار خواهد گرفت..... فرناندز با اتهامات متعدد جنايي از زمان ترك منصبش در يك سال قبل مواجه است. اوايل اين هفته او متهم به اتهامات فساد شد كه در پردخت پولي تقلب كرده كه به قصد كار پروژه هاي عمومي بوده است ».
دادگاه آرژانتين حكم به ازسرگيري تحقيقات درباره ارتباط فرناندز با پرونده آميا داد
سايت صداي آمريكا۱۰/۱۰/۹۵ : « دادگاهي در آرژانتين به تازگي حكم كرده است كه تحقيقات درباره اتهامات مطرح شده عليه رئيس جمهوري پيشين آن كشور در پرونده آميا از سرگرفته شود. دادستان هاي آرژانتين كريستينا فرناندز را متهم كرده بودند كه با دخالت در تحقيقات مربوط به بمب گذاري سال ۱۹۹۴ در مركز يهوديان در بوئنوس آيرس، بر دخالت ادعايي ايران در آن حادثه سرپوش گذاشته است. در اثر آن بمبگذاري در پايتخت آرژانتين، ۸۵ نفر كشته و صدها نفر زخمي شده و مسئولان حكومت وقت ايران متهم به دست داشتن در آن شدند. تهران هرگونه ارتباط با آن حادثه را رد كرده است. خبرگزاري آسوشيتدپرس روز پنچشنبه گزارش داد كه دادگاه عالي كيفري آرژانتين روز گذشته درخواست هيئتي از يهوديان آرژانتين براي بررسي مجدد اتهامات سال گذشته عليه خانم فرناندز را پذيرفته است. دادستان آلبرتو نيسمان روز ۱۴ ژانويه ۲۰۱۵ اتهاماتي را عليه رئيس جمهوري وقت آرژانتين، هكتور تيمرمن وزير خارجه و برخي ديگر از اعضاي كابينه خانم فرناندز در ارتباط با لاپوشاني پرونده مطرح كرد. اما چهار روز بعد، و در صبح روزي كه قرار بود گزارشي درباره تحقيقات خود در ارتباط با پرونده آميا به كنگره ارائه كند، جسد او كه در اصابت گلوله بر سرش كشته شده بود، در منزلش پيدا شد. وي ادعا كرده بود مداركي در دست دارد كه نشان مي دهد خانم فرناندز و همكارانش در ازاي معاملات تجاري كلان، قصد داشتند مقام هاي جمهوري اسلامي ايران را از اتهام دخالت در انفجار آميا تبرئه كنند..... دستگاه قضايي آرژانتين خواستار استرداد مقام هاي ايراني شده است كه مظنون به دخالت در اين پرونده هستند ».