۱۳۹۵ مرداد ۲۶, سه‌شنبه

دكتر محمد ملكي در مصاحبه با دُرّ تي وي ، تعداد اعدامها در سال ۱۳۶۷ بيش از سي هزار نفر بوده است

منابع فارسي ۲۳/۵/۹۵ : « منبع اين مصاحبه تلويزيون دُرّ مي باشد
مجري: در ادامه گفتگو با فعالان سياسي اجتماعي در ارتباط با انتشار فايل صوتي ايت الله حسين علي منتظري در باره اعدام هاي تابستان سال 1367 گفتگويي داشتم با دكتر محمد ملكي كه توجه شما را به اين گفتگو جلب ميكنماقاي ملكي سپاسگزارم ازا ينكه وقتتان را به ما داديد و دراين گفتگو شركت كرديد/ محمد ملكي: من از شما متشكرم
مجري: اقاي ملكي بعنوان اولين سئوال همانطور كه در جريان هستيد فايل صوتي آيت الله حسين العلي منتظري كه يك سند تاريخي از اعدام هاي تابستان 67 هست منتشر شد و بازتاب بسيار گسترد ه اي هم داشته سئوال من از شما اينكه انتشار اين فايل رو در اين شرايط شما چگونه تعبير ميكنيد

محمد ملكي: من عرض كنم كه در اين باره به تعبيري ميتوانم بگم كه من از سال 60 زندان بودم يعني از تير سال 60 تا اواخر مرداد 65 ان اواخري كه ما اصولا در زندان بوديم زمزمه هاي شنيده ميشد كه اينها ميخوان تمام زندانيان را انها رو كه حكم دارن از بين ببرن كه نشد و سال 66 من امدم بيرون و اين شايعات بود تا اين كار عملي شد همين شد كه من و دكتر رضا علي جاني دو تا مقاله نوشتيم يكي كه در سايت ها منتشر شد يكي در روزنامه آريا راجع به جريان اين 67كه آريا بلافاصله توقيف كردن ...منهم تحت فشار زيادي قرار گرفتم و منجر به دستگيري هاي متعدد شد و كاري نداريم و عرض كنم كه دستگاه سعي ميكرد تمام قوا و تمام نيرو ازانتشار اين سايت و اين خبر ها خاطرات منتظري رو امده بود ولي ميگفتن كه دروغه و ساختگي از اين حرفها جلو گيري بكنه و اين نگذاره اين مسئله افشا بشه در حالي كه موقعيت اش بود ....نواري كه اخيرا از آقاي منتظري منتشر شد خط بطلان كشيد روي همه تلاشهاي حكومت و سرمايه گذاريهايي كرده بود روي اينكه مسئله فاش نشه و مسئله انقدر سنگين بود كه ما به نزديكترين كسانمان ميگفتم همچنين چيزي اتفاق افتاده باور نمي كردن خيلي ها باور نمي كردن ميگفتند مگه ميشه همچنين چيزي به هر حال ديديم با افشاي اين سند كه شده يك همچنين چيزي و جنايت بزرگتر ازان چيزي كه همه فكر ميكردن و عرض كنم كه تعداد هم خيلي زياده من سندي دارم كه واقعا تعداد خيلي زياده و انچه كه ايت الله منتظري و ديگران در 4000 و 5000 گفتن انيها اولا تعدادي است كه ايشون داشتن و بعدا به ايشون دادن مربوط به تهران بوده در حالي كه اين مسئله كشتار سال 67 تمام شهرستانها حتي شهرستانهاي كوچك و روستا ها هم اجرا شده
مجري: طبق اسنادي كه شما در دست داريد تعداد قربانيان چقدره:
محمد ملكي: عرض كنم كه داستان اين هست كه سال عرض كنم كه 88 كه من را گرفتن من رفتم زندان بعداز سه ماه انفرادي رفتم بعد فرستادن عمومي 350جلوي ورودي از اتاقي رد ميشدم ديدم ته اتاق آقايي با يك ريش بلند نشسته توجه ميكنيد به من دستي تكان داد و فكر كردم من رو ميشناسه و من نمي شناختمش كي هستش بعد من رفتم طرف هوا خوري ديدم آمد طرف من با هم صحبت كرديم ايشون معلوم شد كه يكي از مامورين عالي مقام وزارت اطلاعاته به نام رضا ملك كه اولين بار مسئله شكنجه همسر اصلاحي رو فاش كردش عرض كنم كه چيز هاي رو افشا كردشو خلاصه گرفتنشو ده سال زير تخت شكنجه ها اينها و ايشون گفته بود من تمام اين مسائل رو خيلي بيشترازاينها اصولا سند هايش را فرستادم خارج من رو از بين ببريد هيچ مسئله اي نيست اين بود كه به عمليش كردن وقتي امد بيرون باز دو سه بار ازايشون پرسدم گفتم اين تعداد چقدره گفت اين تعدادي كه ميگم اسنادش موجوده و خودم در بايگاني مسئوليت داشتم ايشون گفتش كه سي هزار و چهارصد و خرده اي من الان ديگه دقيق نمي دونم سي هزار و چارصد ده الي دوازده تا يك همچنين چيزي باشه گفتم آخر خيلي زياده گفت رد خور نداره اين چيزي كه به شما ميگم مسئله اينه كه بيش از سي هزار ازاينها يعني مجاهدين هستند دو سه هزار متفرقه توجه ميكنيد چپ ها و ماركسيست ها و اينها اين منبعي است كه من دارم و الان هم ايشون هستش شما ميتونيد شما از هر وسيله اي كه داريد بپرسيد همه جا ميگه
مجري: شما راجع به اين آمار و ارقام و اين فايل صوتي و همينطور كه ملاحظه كرديد كار به انجا ميكشه كه اعضاي هيت مرگ كارشون به چونه زني بر سر اعدام 200نفر با ايت الله منتظري ميرسه ايت الله منتظري ميگه من يكنفرشو هم امضا نمي كنم و موافقت نمي كنم ولي سئوال من از شما اينه كه چگونه شد كه انقلاب مردم به اين سمت و سو رفت
محمد ملكي: براي اينكه عرض كنم اوضاع افتاد دست نا اهلان انهايي كه اعتقادي نه به دين دارن و نه به اخلاق دارن و نه به انسانيت دارن فقط ميخوان حكومت بكنند و به هر ترتيب هم ميخواهند دشمنان خودشون را از بين ببرند و اين وضع ميبينيد كه 38سال ادامه داره و عرض كنم كه تا الان اما اينكه چرا الان افشا شده اقاي احمد آقا پسر آقاي منتظري جوابي داد به يكي از سايتها يكي اينكه گفتش معمولا اسناد مهم تاريخي رو بعداز سي سال كه ميگذره منتشر ميكنند يكي هم شرايط رو مساعد ديديم كه همچنين چيزي رو منتشر كنيم در هر حال كار جانانه رو قابل تقدير رو فرزندان و اقاي منتظري انجام دادن و نشان دادن كه واقعا انچه كه اقاي منتظري در خاطراتش آورده بود و ...آن نامه ها و انيها واقعيت بود و اين هيت مرگ هم بعد از اين كار رو كردن الان ميبينيد در مقامات عالي مملكت قرار دارن يكي از انها وزير دادگستري و يكي هم رئيس استان قدس مشهده و يكيش نمي دونم مقامات عالي هستن در حقيقت حاكميت اينها رو تقدير كرده و ارتقا و رتبه د اده و اين يك واقعيتي است بايد ملت ما ازاين چيز ها مسئله سرسري نگيره بايد اين مسئله رو پشتشو بگيرن .... اين روشن شدن واقعيته ... بايد اين مسائل براي جهانيان روشن بشه عرض كنم كه اقايون چه كارهايي انجام دادن و چه جناياتي مرتكب شدن
مجري: شما به دو مسئله اشاره كرديد اول شرايط رو اشاره كرديد كه براي انتشار اين فايل الان مناسب بودن منظور تون ضعف نظام و اختلافات درونيه
محمد ملكي: بله ديگه همين ديگه الان نظام شما ببينيد جه وضعيتي دارن مثل عرض كنم گرگ به جون هم افتادن اين به آن بد ميگه و ان به اين بد ميگه و اين اون رو افشا ميكنه برجام خيانت بوده و ان ميگه خدمت بوده اين شرايط است اما از نظر جهاني هم از نظر داخلي اينهاميخواستند تمام كشور هاي اسلامي رو متحد بكنند و خودشون خليفه گري بكنند و الان ميبينيد كشورهاي اسلامي روابط آنچناني با ايران ندارن وضع كشتار و ضع اسلامو آبرو و حيثيت اسلام در دنيا به چه صورته داعش ها و غيره
مجري: مسئله بعدي اشاره كرديد اسلام و دين تمام قتل ها و جنايات با نام اسلام صورت گرفته تحليل شما در اين مورد چيه
محمد ملكي: ...اينها همه اين كارها شما گفتيد به اسم اسلام و دين كردن در حالي كه من معتقدم كه عرض كنم كه ما دو نوع اسلام داريم يك نوع اسلام رافت و صميميت و يك نوع اسلام خشونت داعشي اينها از ان نوع است من در مقالاتي كه نوشتم سه تا مقاله نوشتم با استناد حقايقي كه بود مواردي كه بود اسنادي كه بود به نام عرض كنم كه نظام ولايي و پدر خوانده بنياد گرايي و من انجا توضيح دادم كه چه جوري شد اين داعش بوجود امدش كمكي كه هم امريكا كرد و در عراق عرض كنم كه مالكي بر روي كار آوردن مالكي انداختن روي سني ها و سني ها .....
مجري: آقاي ملكي ديروز امام جمعه ها و عده اي از مسئولين خيلي سراسيمه و به شدت به انتشار اين فايل حمله كردن شما اين واكنش سراسيمه رو چگونه تحليل ميكنيد
محمد ملكي: خوب اين چيزي كه باز ميشه مچ روحانيت و حاكميت داره باز ميشه چون نه به آن چيز در ان فايل صوتي هم بود كه تمام مسئولين مملكت انموقع در حالي كه اطلاع داشتن از نخست وزير و رئيس جمهور از همه مقامات اطلاع داشتن از اين جريان همه اش منكر ميشدند در هر حال اين مسئله اي است كه همه اينها اقايون رو نگران كرد ه و عرض كنم كه به قول معروف لانه مورجه ها ريختن
آخرين سئوال: من از شما اقاي ملكي بعنوان يك كنشگر سياسي و فعال حقوق بشر اينكه ايا جاي اميدواري براي اصلاح نظام و برگشتن به ريل مردم سالاري و دمكراسي هست
محمد ملكي: والا من اصلاح طلب نيستم و اين اصلاح طلب هايي كه هستن و ميگن ميشه نظام رو اصلاح كرد نه من معتقدم اينها اصلاح بشو نيستن بايد مردم فكر ديگري بكنن و مردم بفكر اين باشن كه مردم عرض كنم كه تحولي در عين حال معتقد به خشونت هم نيستم با يك تحولات مسالمت آميز عرض كنم كه اين نظام رو عرض كنم كه زير پايش را خالي كنند ....همه ميخواهن كه حقايق روشن بشه و يك دادگاهايي عادلانه در دادگاه پاي بين المللي با حضور هيت هايي از همه جهان بيان و ببينند سر اين ملت اين سي و هشت سال چي آمده چه كارهايي اين جماعت بنام اسلام كردن در حالي كه بويي از اسلام نبردن
مجري: اقاي ملكي از شما سپاس گزارم ».

پايان