۱۳۹۵ مرداد ۲۱, پنجشنبه

انتشار فايل صوتي منتظري در مورد اعدام‌هاي سال ۱۳۶۷

بي بي سي فارسي ۱۹/۵/۹۵ : « سايت آيت‌الله حسينعلي منتظري، مرجع تقليد شيعه كه در سال ۱۳۸۸ درگذشت، فايل صوتي اظهارات اين مرجع تقليد در مرداد ماه سال ۱۳۶۷ را منتشر كرده كه در آن، به تندي به اعدام دستجمعي اعضاي سازمان مجاهدين خلق انتقاد مي كند. او پس از اطلاع يافتن از اين اعدام‌ها دو نامه به آيت الله خميني، رهبر وقت جمهوري اسلامي نوشت و سپس در ديداري به تاريخ ۲۴ مرداد ۱۳۶۷ با حضور حسينعلي نيري (حاكم شرع وقت) ، مرتضي اشراقي (دادستان وقت) ، ابراهيم رئيسي (معاون وقت دادستان) و مصطفي پورمحمدي (نماينده وقت وزارت اطلاعات در زندان اوين) به آنها در مورد قضاوت تاريخ در مورد اين اعدام ها و خلاف شرع بودن عملكرد آنها هشدار داد كه اكنون فايل صوتي مربوط به اين جلسه منتشر شده است.
اينجا بشنويد-آقاي منتظري در اين جلسه اعدام هاي سال ۱۳۶۷ را "بزرگترين جنايتي كه از اول انقلاب تا حالا" انجام شده مي خواند و به حاضران هشدار مي دهد كه "تاريخ ما را محكوم مي كند و نام شما را در آينده جزو جنايتكاران در تاريخ مي نويسند".
او علت مخالفت خود با اين اعدام ها را نگراني از "آينده اسلام و انقلاب" معرفي مي كند و مي گويد: "مي خواهم ۵۰ سال ديگر براي آقاي خميني قضاوت نكنند و بگويند آقاي خميني يك چهره خونريز، سفاك و فتاك بود". آيت الله منتظري در اين جلسه، مقام هايي در حكومت را متهم مي كند كه از مدت ها پيش به دنبال اعدام زندانيان بوده اند و مي گويد "اين چيزي است كه اطلاعات رويش نظر داشت و سرمايه گذاري كرد"....... او تاكيد مي كند كه مدافعان اعدام ها "فرصت را مغتم شمردند در اين جرياني كه منافقين آمدند به ما حمله كردند [و] اين را جا انداختند پيش امام."..... ....مضامين مطرح شده در اين جلسه قبلا در خاطرات آيت الله منتظري و بعضي مصاحبه هاي او منتشر شده بود، اما لحن او و بعضي جزئيات گفت و گوها تازگي دارد. احمد منتظري، فرزند آيت‌الله منتظري در گفت‌وگو با بي‌بي‌سي فارسي در پاسخ به اين سئوال كه چرا اين فايل اكنون منتشر مي‌شود، گفت: "چون ديديم با توجه به شبكه‌هاي اجتماعي زمينه‌اش اكنون وجود دارد و ديديم كه موقعيت مناسبي است كه اين حقايق منتشر شود. اين فايل در واقع مهر تأييدي بر كتاب خاطرات آقاي منتظري است. چون بسياري با تحريف تاريخ قصد داشتند چهره ديگري از او به تصوير بكشند و اين انتشار اين فايل خط بطلاني است بر روي اين تحريف‌ها".
آيت‌الله منتظري در خاطرات خود نوشته بود: "اول محرم شد من آقاي نيري كه قاضي شرع اوين و آقاي اشراقي كه دادستان بود و آقاي رئيسي معاون دادستان و آقاي پورمحمدي كه نماينده اطلاعات بود را خواستم و گفتم الان محرم است حداقل در محرم از اعدام‌ها دست نگه داريد، آقاي نيري گفت: "ما تا الان هفتصد و پنجاه نفر را در تهران اعدام كرده ايم، دويست نفر را هم به عنوان سر موضع از بقيه جدا كرده ايم، كلك اينها را هم بكنيم بعد هر چه بفرماييد".اين گفته‌ها در انتهاي اين فايل صوتي هم شنيده مي‌شود.
مصطفي پورمحمدي، وزير فعلي دادگستري ايران تكذيب كرده بود كه به عنوان نماينده وزارت اطلاعات در هيئت سه نفره بوده است.
اما در اين فايل شنيده مي‌شود كه آقاي منتظري خطاب به مصطفي پورمحمدي با ذكر نام او سخناني را مي‌گويد.....».