۱۳۹۵ مرداد ۲۹, جمعه

عكاظ پرونده خفت بار و ننگين غلام حلقه بگوش ايران... مالكي را باز مي كند

روزنامه عكاظ - عربستان ۲۶/۵/۹۵ : « قبل از سقوط رژيم عراق در آوريل 2003 اسم نوري المالكي وزني بر نقشه بزرگ عراق محسوب نمي شد. اما اشغال آمريكا چهره هاي جديدي را وارد صحنة مزدوري سياسي نمود كه سوالات زيادي در رابطه با وابستگي و ارتباطات و تاريخ سياسي و مذهبي آنها وجود دارد. مالكي يكي از اين نامهاي جدل بر انگيز عرصه عراق است و اين جدل بعد از سالهاي 2006 تا 2014 كه اين مرد بعنوان نفر مخفي ايران بر عراق حاكم شد، افزايش يافت. در اين سالها عراق قيمت سنگيني بابت خونريزي داد و اين علاوه بر نقشي است كه مالكي در بوجود آوردن فضاي مناسب جنگ فرقه اي مرگبار داخلي كه عراق را تبديل به منبعي براي اين جنگ در منطقه كرد داشت
./ نوري مالكي كه به نام جواد نوري المالكي ”ابو اسراء“ معروف بود با كمك اطلاعات سوريه بر روي جاده بيروت دمشق، كه معروف به ”خط نظامي“ بود، شبكه اي از فراريان عراقي را تشكيل داد. اين كار به اين دليل بود كه عراقياني كه از حكومت صدام فراري و در سوريه مقيم بودند از آنجا كه پناهنده سياسي محسوب مي شدند از سفر به بيروت منع بودند اما مالكي از طريق ارتباطي كه با دستگاه امنيتي سوريه داشت يك خط فرار راه انداخت و با هماهنگي و در ارتباط با حزب الله و ايران تعدادي از شخصيتهاي عراقي را به بيروت منتقل كرد.
در تابستان 1999بطور كاملا ”اتفاقي“ با يك عراقي به اسم فالح لفته ملاقات كردم وي متخصص معروف جعل پاسپورت در كرانه جنوبي بود. در اين ديداربود كه براي اولين بار نام جواد أبو إسراء را مي شنيدم و لفته از اين شخص به تفضيل برايم صحبت كرد. شگفت انگيز اين بود كه مالكي معلم حسين لفته بود و كسي بود كه اصول جعل پاسپورتهاي اروپايي را به او ياد داده بود. اين پاسپورت 5هزار دلار براي عراقيان خرج داشت و بعد از دريافت آن مي شد از طريق دريا به اروپا سفر كرد. اما خط قاچاق نظامي (دمشق-بيروت) 10هزار ليره سوريه خرج برمي داشت كه آنزمان معادل 200دلار آمريكايي بود. بخاطر حضور مالكي در حزب الدعوه عراق و روابطي كه با اطلاعات سوريه و حزب الله برقرار كرد و آشنايي گسترده او با شخصيتهاي عراقي كه از طريق خط قاچاق بدست آورده بود، ستاره مالكي در محافل عراق درخشيد و براي دستگاه اطلاعات روشن شد كه وي فردي است كه به راحتي ميتوان او را عضو گيري نمود. تا اينكه از طريق دروازهايي حزبي به مدت 12سال در عراق به قدرت رسيد.
 نفر عراقي خيلي نزديك به نوري مالكي در همان ساختماني كه مالكي در ”بستان الدور“ در اطراف دمشق اقامت داشت، ساكن بود. اين فرد مي گويد ”مالكي بعنوان قاچاقچي درجه يك حزب شناخته مي شد و روابط خوبي با حوزه هاي ديني ايران داشت و مدت كوتاهي مسئول تامين اين حوزه ها در دمشق بود.. و ابوجبران كه يك فرهنگي معروف عراقي است سوال مي كند كه چه اتفاقي براي اين فرد افتاد كه روزي از روزها حاكم عراق بزرگ شد.
 طارق شندب دكتر حقوق دادن و متخصص قانون بين الملل تاكيد كرد كه بعد از جنايتهايي كه مالكي در حق عراق و عراقيان و اعراب و كشورهاي عربي كرد و مثلا لبنان يكي از مهمترين كشورهايي است كه مالكي را بعنوان دزد و قاتل مي شناسد، جاي طبيعي نوري مالكي در زندان است. دكتر شندب به ”عكاظ“ گفت ”مالكي از زمان ظهورش در سوريه متواري بود و دست به تعدادي عمليات انفجاري در عراق و بيروت زد و به اينكارها اعتراف كرده است “ . شندب خاطر نشان ساخت كه سندهاي ويكليس افشا كرده است كه وي چگونه علماي سني عراق را در همكاري با اطلاعات اسرائيل تصفيه كرده و به قتل رسانده است و اضافه كرد مالكي مجرم و دزد اموال مردم عراق است و اگر دستگاه قضايي عراق او را محاكمه نمي كند دادگاههاي بين المللي بايد وي را محاكمه كرده و اموالي كه به سرقت برده را ضبط كند. اين اموال ميلياردها دلار است و مالكي آنها را در بانكهاي اروپا و آمريكا و لبنان گذاشته است.
منابع عراقي گفتند ايران دخالت كرده و بانك مركزي عراق را از دادن اطلاعات ويژه مربوط به پولشويي مالكي به قضائيه و يا پارلمان منع كرده است اين گزارش خاطرنشان مي سازد كه مالكي شخصا از تهران خواسته است كه وارد شده و از اطلاعات بانكي اش حفاظت كند. اين منابع به عكاظ گفتند كمسيون پارلماني بالاترين رشته پولشويي تاريخ عراق كه از بانك مركزي به حساب مالكي واريز شده است را دنبال مي كند و اين علاوه بر مبالغ هنگفتي است كه بحسبهاي او در سوييس واريز شده است. اين منابع روشن ساختند حيدر عبادي نخست وزير كه وابسته به حزب الدعوه برهبري مالكي است درخواست ايران را قبول نموده و از بانك مركزي خواسته است كه به هيچكدام از ارگانهاي مسئول عراقي اطلاعات بانكي مالكي را ندهند. اين منابع گفتند كه مسئولين امنيتي عراق بنا به دستورات عبادي 3بار مانع از ورود نمايندگان پارلمان به بانك و ملاقات با مسئولين آن شدند و اگر قرار باشد بزرگترين عمليات پولشويي و انتقال پولهاي هنگفت به خارج از عراق پيگيري شود اين مالكي است كه متهم است در پشت آن قرار دارد.
اين منابع پارلماني به ”عكاظ“ گفتند نقل و انتقالات مالي بانكي مالكي و خانواده او بخصوص در رابطه با علني كردن منابع پولهايي كه به خارج از كشور منتقل شده و ميلياردها دلار برآورد مي شود خيلي پيچيده است اين منابع خاطرنشان مي سازند كه بيشترين نقل و انتقالات با بانك ”البرايفت“ در سوئيس انجام شده است. ....و اين كار يا از طريق بانك مركزي و يا شركتهاي صرافي انجام شده است و ارقامي كه به آنها اشاره مي شود اطلاعات موثقي است كه كمسيون مالي پارلمان بدست آورده است و نقل انتقالاتي كه بعضي از شركتهاي صرافي آنرا انجام داده و اسامي مالكي و پسر او و بعضي از رهبران حزب دعوه به رهبري مالكي بر روي آن است خيلي عظيم است و در ماههاي اخير به بيرون از كشور منتقل شده است.
دخالت ايران براي حفاظت از مالكي و پنهان كردن چپاول اموال توسط او بعد از آن انجام مي شود كه تهران مانع از محاكمه وي به اتهام تسليم موصل به ”داعش“ شد. مالكي بخاطر موصل از طرف كميسيون تحقيق پارلمان به شدت محكوم شد و اين كميسيون تاكيد نمود كه وي در سقوط دومين شهر بزرگ عراق دست داشته است. گزارش كميسيون تحقيق پارلمان در 100صفحه تهيه شده و در تمامي آنها مالكي را در زماني كه نخست وزير و فرمانده كل نيروهاي مسلح بوده است، متهم به سقوط موصل كرده است..
منابع تاريخي عراق حقايق زيادي را پيگيري مي كنند و شايد حقيقتي كه مردم عراق هرازگاهي در مجالس خصوصي از آن صحبت مي كنند ريشه خانوادگي نوري مالكي است چيزي كه سرمد عبدالكريم مدير خبرگزاري عراق در يك گفتگوي تلويزيوني با جرأت آنرا بيان كرده و تاكيد نمود ريشه خانوادگي مالكي يهودي است و متعلق به قبيله الكريظات است كه به عراق كوچ كرد و در موصل مستقر شده و بعد از به پايان رسيدن دولت عثماني از بين رفت. صحبت از ريشه خانوادگي يهودي مضمحل شده مالكي تصادفي نيست و در افشاگريهاي مشهور ويكليس آمده است كه مالكي ارتباط خود با اسرائيل را قطع نكرد و زماني كه نخست وزير عراق بود اسناد فراواني از عراق را تحويل تل آويو داد و علاوه براين يك ليست از اسامي 350نفر از علماي عراق را كه اكثرا سني بودند را بعنوان اينكه بالاترين خطر براي اسرائيل محسوب مي شوند به تل آويو تحويل داد. قابل توجه است كه سندهاي ويكيليس بر اين نكته تاكيد دارند كه مالكي از تل آويو خواست كه بدون در نظر گرفتن حضور اين افراد در خارج از عراق آنها را تصفيه كند و مدعي شد كه اين افراد بزرگترين خطر اين منطقه هستند..
مالكي كه در سال 2006 نخست وزير عراق شد.. مبادرت به دادن طرح صلح و مصالحه در ميان تمامي جريانات عراق باستثناي كساني كه بر عليه دولت و دستگاههاي امنيتي و نظامي سلاح حمل مي كنند، گرديد.. ولي در پاكسازي طايفه گرايانه حل شد.
مالكي با تحت پوشش قراردادن تيمهاي مرگ كه دست به قتل و تبعيد و ويراني مي زنند يكي از مسئولين خشونتهاي طايفه گرايانه در عراق است.. مالكي بعد از خارج شدن از حاكميت هنوز هم محرك شبه نظاميان مسلحي است كه افراد را بر اساس هويتشان به قتل مي رسانند. و عراق زير گامهاي اين فرد بسمت كپي برداري از گردابي از خشونتهاي طايفه گرايانه كه باعث كشته شدن 2ميليون نفر در سالهاي 2006 و 2008 گرديد، حركت مي كند